responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 112

غروب كردن آفتاب در آسمان پيدا مى‌شود، از بين برود.
(مسأله‌779 ) - وقت نافل عشا، بعد از تمام شدن نماز عشا تا نصف شب است و بهتر است بعد از نماز عشا بلافاصله خوانده شود.
(مسأله‌780 ) - نافل صبح پيش از نماز صبح خوانده مى‌شود. و وقت فضيلت آن بعد از فجر اول است تا وقتى كه سرخى طرف مشرق پيدا شود. و نشانة فجر اول در وقت نماز صبح گفته شد. و ممكن است نافل صبح را بعد از نافل شب بلافاصله بخوانند.
(مسأله‌781 ) - وقت نافل شب از نصف شب است تا اذان صبح، و بهتر است نزديك اذان صبح خوانده شود.
(مسأله‌782 ) - مسافر و كسى كه براى او سخت است نافل شب را بعد از نصف شب بخواند مى‌تواند آن را در اول شب به‌جا آورد.

نماز غفيله
(مسأله‌783 ) - نماز غفيله از نمازهاى مستحبى مشهور است كه بين نماز مغرب و عشا خوانده مى‌شود. و وقت آن بنابر احتياط پيش از آن است كه سرخى طرف مغرب از بين برود. و در ركعت اول آن، بعد از حمد، بايد به‌جاى سوره اين آيه را بخوانند: " { وذاالنون اذ ذهب مغاضبا فظن ان لن نقدر عليه فنادى فى الظلمات ان لا اله الا نت سبحانك انى كنت من الظالمين فاستجبنا له و نجيناه من الغم و كذلك ننجى المؤمنين } ".
و در ركعت دوم بعد از حمد به‌جاى سوره اين آيه را بخوانند:
{ "و عنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو و يعلم ما فى البر و البحر و ما تسقط من ورقة الا يعلمها و لا حبة فى ظلمات الارض و لا رطب و لا يابس الا فى كتاب مبين". }
و در قنوت آن بگويند:
{ "اللهم انى اسألك بمفاتح الغيب التى لا يعلمها الا انت ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تفعل بى كذا و كذا". } و به‌جاى كلمه كذا و كذا حاجتهاى خود را بگويند. و بعد بگويند:
{ "اللهم انت ولى نعمتى و القادر على طلبتى تعلم حاجتى فاسالك بحق محمد و آل محمد عليه و عليهم السلام لما قضيتها لى". }

احكام قبله
(مسأله‌784 ) - خانه كعبه كه در مكه معظمه مى‌باشد قبله است، و بايد روبروى آن، نماز خواند. ولى كسى كه دور است، اگر طورى بايستد كه بگويند رو به قبله نماز مى‌خواند، كافيست. و همچنين است كارهاى ديگرى كه مانند سر بريدن حيوانات بايد رو به قبله انجام گيرد.
(مسأله‌785 ) - كسى كه نماز واجب را ايستاده مى‌خواند، بايد صورت و سينه و شكم او رو به قبله باشد، و احتياط مستحب، آن است كه انگشتان پاى او هم رو به قبله باشد.
(مسأله‌786 ) - كسى كه بايد نشسته نماز بخواند، بايد در موقع نماز صورت و سينه و شكم او رو به قبله باشد.
(مسأله‌787 ) - كسى كه نمى‌تواند نشسته نماز بخواند، بايد در حال نماز به پهلوى راست طورى بخوابد كه جلوى بدن او رو به قبله باشد، و اگر ممكن نيست، بايد به پهلوى چپ طورى بخوابد كه جلوى بدن او رو به قبله باشد، و اگر اين را هم نتواند بايد به پشت بخوابد به طورى كه كف پاهاى او رو به قبله باشد.
(مسأله‌788 ) - نماز احتياط و سجده و تشهد فراموش شده را بايد رو به قبله به‌جا آورد. وبنابر احتياط استحابى در سجدة سهو نيز رو به قبله به‌جا آورد.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست