responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 11

(مسأله‌61) - احتياط مستحب آن است كه طرف جلوى بدن در موقع استبراءكه احكام آن بعداً گفته مى‌شود، و موقع تطهير مخرج بول و غائط، رو به قبله و پشت به قبله نباشد.
(مسأله‌62) - اگر براى آن كه نامحرم او را نبيند، مجبور شود، رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند، بايد رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند. و نيز اگر از راه ديگر ناچار باشد كه رو به قبله يا پشت به قبله بنشيند مانعى ندارد.
(مسأله‌63) - احتياط واجب آن است كه بچه را در وقت تخلى رو به قبله يا پشت به قبله ننشانند، ولى اگر خود بچه بنشيند، جلوگيرى از او واجب نيست.
(مسأله‌64) - در چهار جا تخلى حرام است:
(اول) : در كوچه‌هاى بن بست در صورتى كه صاحبانش اجازه نداده باشند.
(دوم) : در ملك كسى كه اجازه تخلى نداده است.
(سوم) : در جايى كه براى عده مخصوصى وقف شده است، مثل بعضى از مدرسه‌ها.
(چهارم) : روى قبر مؤمنين در صورتى كه بى‌احترامى به آنان باشد و همچنين هر جائى كه تخلى موجب هتك حرمت يكى از مقدسات دين يا مذهب شود.
(مسأله‌65) - در سه صورت مخرج غائط فقط با آب پاك مى‌شود:
(اول) : آن كه با غائط نجاست ديگرى مثل خون بيرون آمده باشد.
(دوم) : آن كه نجاستى از خارج به مخرج غائط رسيده باشد.
(سوم) : آن كه اطراف مخرج بيشتر از مقدار معمول آلوده شده باشد، و در غير اين سه صورت مى‌توان مخرج را با آب شست و يا به‌دستورى كه بعداً گفته مى‌شود، با پارچه‌و سنگ و مانند اينها پاك كرد، اگرچه شستن با آب بهتر است.
(مسأله‌66) - مخرج بول با غير آب پاك نمى‌شود. و در كر و جارى اگر بعد از برطرف شدن بول يك مرتبه بشويند كافى است، ولى با آب قليل بنابر احتياط واجب بايد دو مرتبه شست و بهتر آن است كه سه مرتبه شسته شود.
(مسأله‌67) - اگر مخرج غائط را با آب بشويند، بايد چيزى از غائط در آن نماند، ولى باقى ماندن رنگ و بوى آن مانعى ندارد و اگر در دفعة اول طورى شسته شود كه ذره‌اى از غائط در آن نماند، دوباره شستن لازم نيست.
(مسأله‌68) - با سنگ و كلوخ و پارچه و مانند اينها اگر خشك و پاك باشند مى‌شود مخرج غائط را تطهير كرد، و چنان‌چه رطوبت كمى داشته باشد كه به مخرج نرسد اشكال ندارد.
(مسأله 69) - احتياط واجب آن است كه سنگ و كلوخ يا پارچه‌اى كه غائط را با آن برطرف مى‌كنند، سه قطعه باشد، و اگر با سه قطعه برطرف نشود، بايد به قدرى اضافه نمايند تا مخرج كاملاً پاكيزه شود، ولى باقى ماندن ذره‌هاى كوچكى كه ديده نمى‌شود اشكال ندارد.
(مسأله‌70) - پاك كردن مخرج غائط با چيزهائى كه احترام آن‌ها لازم است مانند كاغذى كه اسم خدا و پيغمبران بر آن نوشته شده حرام است و پاك شدن مخرج با استخوان و سرگين محل اشكال است.
(مسأله‌71) - اگر شك كند كه مخرج را تطهير كرده يا نه، لازم است تطهير نمايد اگرچه عادتاً هميشه بعد از بول يا غائط فوراً تطهير مى‌كرده.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 11
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست