responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 100

(مسأله 697 ) اگر با خاك و ريگ، چيزى مانند كاه كه تيمم به آن باطل است مخلوط شود. نمى‌تواند به آن تيمم كند، ولى اگر آن چيز به قدرى كم باشد كه در خاك يا ريگ از بين رفته حساب شود، تيمم به آن خاك و ريگ صحيح است.
(مسأله 698 ) اگر چيزى ندارد كه بر آن تيمم كند، چنان‌چه ممكن است بايد به خريدن و مانند آن تهيه نمايد.
(مسأله 699 ) تيمم به ديوار گلى صحيح استو احتياط مستحب آن است كه با بودن زمين يا خاك خشك، به زمين يا خاك نمناك تيمم نكند.
(مسأله 700 ) چيزى كه بر آن تيمم مى‌كند بايد پاك باشد، و اگر چيز پاكى كه تيمم به آن صحيح است، ندارد، نماز بر او واجب نيست، ولى بايد قضاى آن را به‌جا آورد و بهتر آن است كه در وقت نيز نماز بخواند.
(مسأله 701 ) اگر يقين داشته باشد كه تيمم به چيزى صحيح است، و به آن تيمم نمايد، بعد بفهمد تيمم به آن باطل بوده، نمازهايى را كه با آن تيمم خوانده، بايد دوباره بخواند.
(مسأله 702 ) چيزى كه بر آن تيمم مى‌كند و مكان آن چيز بايد غصبى نباشد پس اگر بر خاك غصبى تيمم كند، يا خاكى را كه مال خود او است بى‌اجازه در ملك ديگرى بگذارد، و بر آن تيمم كند تيمم او باطل مى‌باشد.
(مسأله 703 ) تيمم در فضاى غصبى باطل است، پس اگر در ملك خود دستها را به زمين بزند و بى‌اجازه داخل ملك ديگرى شود و دستها را به پيشانى بكشد، تيمم او باطل مى‌باشد.
(مسأله 704 ) تيمم به چيز غصبى، يا در فضاى غصبى يا بر چيزى كه در ملك غصبى است، در حالى كه فراموش كرده يا غفلت داشته باشد صحيح است. ولى اگر چيزى را خودش غصب كند و فراموش كند كه غصب كرده و بر آن تيمم كند، يا ملكى را غصب نمايد و فراموش كند كه غصب كرده، و چيزى را كه بر آن تيمم مى‌كند در آن ملك بگذارد، يا در فضاى آن ملك تيمم نمايد حكماو حكم عامد است.
(مسأله 705 ) كسى كه در جاى غصبى حبس است، اگر آب و خاك او غصبى است، بايد با تيمم نماز بخواند.
(مسأله 706 ) چيزى كه بر آن تيمم مى‌كند، بنابر احتياط در صورت امكان بايد گردى داشته باشد كه به‌دست بماند، و بعد از زدن دست بر آن، دست را بتكاند كه گرد آن بريزد.
(مسأله 707 ) تيمم به زمين گود و خاك جاده و زمين شوره زار كه نمك روى آن را نگرفته، مكروه است و اگر نمك روى آن را گرفته باشد باطل است.

نام کتاب : توضيح المسائل (فارسي) نویسنده : خوئی، سيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 100
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست