نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 69
چهارم- اين جايگزينها در پرتو جايگزينهاى گوناگونى كه در
برابر فرد وجود دارد بيان مىشوند. و اين براى آن است كه بتوان از جايگزينها و از
ويژگى گزينش كه ارزشها به واسطه آن متمايز مىگردند، پرده برداشت.
پنجم- اين جايگزينها يكى از اشكال بيان الزام را به خود
مىگيرد، مانند: «بايد» يا «شايسته است» كه اين ويژگى وجوب و يا الزامى را آشكار
مىسازد كه ارزشها رنگ آن را به خود گرفتهاند.
ششم- وزن ارزش، متناسب با به داورى نشستن اشخاص
گوناگون نزد اين ارزشها در ايستارهاى مختلف، تفاوت مىيابد.
هفتم- در پرتو همين امر، ارزشهاى با اهميتترِ شخص در
سامانه ارزشها وزنى نسبتاً بيشتر مىيابد و ارزشهاى كم اهميّتتر در اين سامانه
وزنى نسبتاً كمتر را به خود اختصاص مىدهد [1].
- 2- خاستگاه مشروعيّت ارزش
به خواست خدا در يكى از فصلهاى آينده پيرامون فلسفه ارزشها ميان ذهن
و موضوع [2] سخن خواهيم گفت، زيرا فلاسفه اختلاف دارند كه آيا
خير، خير است چون خودِ آن خير است، يا چون ما آن را چنين مىبينيم.
[2] - واژگان (ذهن، ذهنى) و (موضوع، موضوعى) ترجمه كلمات (الذات،
الذاتى) و (الموضوع، الموضوعى) است كه در أصل عربى كتاب آمدهاست. منظور از (ذهن و
ذهنى) آنچه انسان در ذهن و درون خود درباره اشيا تصوّر مىكند. و منظور از (موضوع
و موضوعى) آنچه در خارج ذهن انسان و در واقع تحقّق يافته است مىباشد. معادل
فرانسوى اين واژگان به ترتيب چنين است:"Sujet
,Subjectif ,Objet ,Objectif "
كه محمّد على فروغى در «سير حكمت در اورپا»
آنها را چنين ترجمه كرده است: