نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 32
خرافات يا دگرگونيهاى شرايط پيشين نازل شد، و هرگاه مسلمان امروز
بتواند از ديوار زمان بگذرد و با قرآن مجيد (كلمه والاى الهى كه هرگز تحت تأثير
زمان و شرايط نيست) پيوند برقرار سازد و با شادابى به قرائت آن برخيزد و در آياتش
ژرف بينديشد و بكوشد متناسب با واقعيتهاى زندگى خود از حقايق آن الهام گيرد، دراين
هنگام انديشه او از خواب بيدار مىشود و به سترگترين وظيفه خويش كه همان تطبيق
مطلق بر محدود است (در زبان فقه اجتهاد ناميده مىشود) بپردازد، و همين جاست كه
مفهوم صحيح تأويل (تطبيق نصوص كلّى بر موارد جزيى) را در مىيابد، و با ابعاد اين
روايت كه مىگويد: (قرآن بر هفت حرف نازل شد) آشنا مىشود، زيرا از آن جا كه
واقعيت يكى نيست و تفاوتپذير است حروف، ابعاد، احتمالات و فرضهاى قرآن نيز
گوناگون خواهد بود و در اين هنگام است كه وحى، نه بهسان جانشينى براى عقل كه همچون
ابزارى براى برانگيختن آن، حضور خواهد داشت.
دراين هنگام است كه در يك حركتِ هم پيوندى و تأثير و تأثّر متقابل،
هم حدود تحت تأثير حقايق و هم حقايق، تحت تأثير حدود قرار مىگيرند.
در اين هنگام آن وجود مطلق والا همچنان در جايگاه متعالى خود باقى
مىماند چنانكه واقعيت تغييرپذير در پويش ذاتى خود باقى مىماند و اين از طريق عقل
بيدار، بهوش و نور الهى با آن پيوند مىيابد و آن قدرت مطلق، اين واقعيت را در
يافتن درونمايه تحوّل يارى مىرساند و نمود تحوّل با گزينش شيوه مناسب، سامان
مىپذيرد.
- 4- تحوّل در شيوه
تحوّل شيوه پژوهش در فقه بدين ترتيب سامان مىپذيرد:
اوّل- جدا كردن فقه عملى از فقه استدلالى
به نظر مىرسد جدا كردن فقه عملى از فقه استدلالى، يك ضرورت به شمار
نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 32