نام کتاب : مبانى تشريع اسلامى(3) نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 167
است و انجيل نوين همان انجيل اربابان و فاتحان است و هر انسانى بايد
به سوى نمونه والايى ره بپويد كه در انسان والا جلوهگر است و اين جز با شجاعت،
تصوّف و قربانى كردن سخاوتمندانه خويش حاصل نمىآيد. [1]
«رابليه/Rabelais » از روانشناسى بهره برده است و چنين مىپنداشت كه پرورش بشرى
مىتواند تيپى از مردم را بيافريند كه از «غريزه و گرايشهايى بر خوردارند كه هماره
آنها را به سوى اخلاق والا مىكشاند. [2]»
«هيوم/Hume » و گروهى از فلاسفه همراه او اخلاق را حساسيتى فيزيكى مىدانستند
و معتقد بودند كه مىتوان از راه تربيت و ايجاد يك نردبان عقلى از پاداشها و
كيفرها به گونهاى مصنوعى و ساختگى اخلاق را در يك فرد پديدآورد به گونهاى كه خود
بخود به سوى اخلاق والا بگرايد. [3]
ما در جاى ديگرى پيرامون اخلاق الهام گرفته از جامعهشناسى در نگاه
دوركهايم و ليوى سخن گفتهايم.
- 7- اخلاق كانتى
پس از بحث پيرامون مكاتب برخوردار از اخلاق فوق مادى و علمى، بياييد
در مكتب «كانت/Kant » درنگى
داشته باشيم و به زاويهاى از آن بنگريم كه با نظريه ارزشها در پيوند بوده و
امروزه دستمايه گفت و شنودهاى بسيارى است، آنجا كه مىبينيم انديشه اخلاقى نوين
روبه سوى عملكردهاى اخلاقى واقعى و آزمونهايى اخلاقى دارد كه عملًا در زندگى
روزمرّه پياده شده است. [4]