نام کتاب : ايمان زيربناى شريعت نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 574
حقيقت كدام است؟ فرمود: تصديق در قلب و نهفته داشتن اين كه
ديگر به گناهى كه از آن طلب آمرزش كرده باز نمىگردد. كميل
مىگويد: پس اگر چنين كنم جزء استغفار كنندگان خواهم بود؟ امام عليه السلام فرمود:
نه. كميل گفت: پس چگونه است؟ امام عليه السلام فرمود:
زيرا تو هنوز به اصل آن نرسيدهاى. كميل مىگويد: پس اصل استغفار، كدام
است؟ امام عليه السلام مىفرمايد: بازگشت به توبه از گناهى كه از آن
استغفار كردهاى، و اين نخستين درجه عابدان و ترك گناه است. وطلب آمرزش، اسمى است
كه براى شش معنا قرار گرفته است: نخستين آنها پشيمانى از گذشته است و دوم تصميم به
عدم بازگشت بدان وسوم، اينكه حقوق ميان خود و ديگران را
بپردازى و چهارم، اينكه حقّ خدا را در هر فريضهاى ادا كنى و پنجم، اينكه گوشتى را
كه از حرام، روييده است ذوب كنى تا جايى كه پوست به استخوان رسد و آنگاه گوشت نو
برويد و ششم اينكه جسم را به رنج طاعت بچشانى چنانكه لذّت معصيت را بدو چشاندهاى.
[1]»
چهارم- استغفار، موجب اميدوارى
اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايد:
«در شگفتم از كسى كه نوميد مىشود در حالى كه امكان استغفار دارد.
[2]»
پنجم- استغفار، بهترين دعا
از امام صادق عليه السلام به نقل از پدرانش عليهم السلام آمده است كه
فرمود:
«پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: برترين عبادت گفتن «لا
اله الَّا اللَّه، ولا حول ولا قوّة الّا باللَّهِ است و بهترين دعا استغفار است و
آنگاه پيامبر صلى الله عليه و آله اين آيه را تلاوت فرمود: