responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 77

«... ستونى را مى‌گيريد كه طول آن سه وجب باشد و اگر زيادتر باشد، بهتر (واضح‌تر) است. اين ستون در محلّى نصب شود. پس تا زمانى كه مى‌بينى سايه آن در حال كم شدن است، هنوز زوال نشده است، پس اگر بعداز آنكه سايه به آخرين حدّ كاهش رسيد، دوباره فزونى يافت، خورشيد زوال يافته است.»

تفصيل احكام‌

زوال در اصطلاح به معناى «مايل شدن خورشيد از وسط آسمان به سمت مغرب» است و مى‌توان فرارسيدن زوال را با «ساعت آفتابى» [1] كه توسط آن، ظهر حقيقى تعيين مى‌شود، تشخيص داد.

تعيين اوقات نوافل ظهر و عصر و اوقات فضيلت آن دو با معيار سايه پديد آمده بعداز زوال، صورت مى‌گيرد، زيرا اگر سايه شاخص‌ [2] در وقت زوال مثلًا سه قدم بوده، بعداز زوال اين سايه بار ديگر امتداد و افزايش مى‌يابد. پس زمانى كه مجموع طول سايه به پنج قدم رسيد (سه قدم اصلى‌


[1] - ساعت آفتابى اين است كه در يك سطح كاملًا هموار، شاخص معتدل و راست با زواياى قائمه، نصب‌شود. با بر آمدن آفتاب، اين شاخص يك سايه طولانى به سمت مغرب دارد و هر چند آفتاب از مشرق به سمت وسط آسمان بالا مى‌آيد، سايه شاخص رو به كاهش مى‌رود تا اينكه در برخى از مناطق استوائى، اين سايه بطور كامل از بين مى‌رود، و در ديگر مناطق به كمترين حدّ خود مى‌رسد. با از بين رفتن كامل سايه يا رسيدن آن به كمترين حدّ خود، خورشيد به وسط آسمان رسيده است. و از لحظه بعدى كه سايه براى بار دوّم ظهور مى‌كند (در حالت اوّل يعنى آنجا كه كاملًا سايه از بين رفته است) يا مجدّداً رو به سمت مشرق، زيادتر مى‌شود (در حالت دوّم يعنى آنجا كه به كمترين درجه خود رسيده است) زوال خورشيد تحقّق يافته، يعنى خورشيد از وسط آسمان به سوى مغرب مايل شده و ظهر شرعى تحقّق يافته است.

[2] - منظور از شاخص در كتابهاى فقهى غالباً چيزى است كه به اندازه طول قامت انسان متوسط و يا به‌حسب مقياسهاى عرفى قديم، مساوى هفت قدم يا سه ذراع و نيم باشد.

نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 77
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست