responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 135

به نمازت ادامه بده و اعاده بر تو نيست اگر آن خون از مقدار يك درهم بيشتر نباشد. و اگر كمتر از يك درهم باشد، اشكالى ندارد چه آن را ديده باشى يا نديده باشى. امّا اگر آن را ديدى و بيشتر از يك درهم بود و آن را نشستى و با آن نماز زياد خواندى، همه نمازهايى را كه با آن خوانده‌اى اعاده كن.»

9- صفوان بن يحيى به امام ابوالحسن عليه السلام نوشت و پرسيد درباره مردى (شخصى) كه دو لباس دارد و يكى از آنها به بول نجس شده است امّا او نمى‌داند كدام يك از آن دو است، و وقت نماز هم رسيده و از فوت وقت مى‌ترسد و آب هم ندارد، چه كند؟ فرمود:

«يصلّي فيهما جميعاً» [1].

«در هر دو لباس نماز بگزارد.»

تفصيل احكام‌

1- شرط اوّل لباس نمازگزار اين است كه همه لباسهاى او، و همچنين بدن او، در حال نماز طاهر باشد، و اگر عمداً با لباس يا بدن نجس نماز بخواند، نماز او باطل است.

2- قطعه‌هاى كوچك لباس كه به تنهايى نمى‌تواند مقدار واجب از بدن انسان را بپوشاند، مانند جوراب و كلاه، از اين شرط استثنا شده است كه سخن درباره آنها مى‌آيد.

3- حكم كسى كه نجاست چيزى از نجاسات را نمى‌داند يا شرط بودن طهارت را در نماز نمى‌داند، مانند حكم عامد است، يعنى نماز او باطل است.


[1] - وسائل الشيعه، ج 2، باب 64، ابواب النجاسات، ص 1082، ح 1.

نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست