نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 135
به نمازت ادامه بده و اعاده بر تو نيست اگر آن خون از مقدار يك درهم
بيشتر نباشد. و اگر كمتر از يك درهم باشد، اشكالى ندارد چه آن را ديده باشى يا
نديده باشى. امّا اگر آن را ديدى و بيشتر از يك درهم بود و آن را نشستى و با آن
نماز زياد خواندى، همه نمازهايى را كه با آن خواندهاى اعاده كن.»
9- صفوان بن يحيى به امام ابوالحسن عليه السلام نوشت و پرسيد درباره
مردى (شخصى) كه دو لباس دارد و يكى از آنها به بول نجس شده است امّا او نمىداند
كدام يك از آن دو است، و وقت نماز هم رسيده و از فوت وقت مىترسد و آب هم ندارد،
چه كند؟ فرمود:
1- شرط اوّل لباس نمازگزار اين است كه همه لباسهاى او، و همچنين بدن
او، در حال نماز طاهر باشد، و اگر عمداً با لباس يا بدن نجس نماز بخواند، نماز او
باطل است.
2- قطعههاى كوچك لباس كه به تنهايى نمىتواند مقدار واجب از بدن
انسان را بپوشاند، مانند جوراب و كلاه، از اين شرط استثنا شده است كه سخن درباره
آنها مىآيد.
3- حكم كسى كه نجاست چيزى از نجاسات را نمىداند يا شرط بودن طهارت
را در نماز نمىداند، مانند حكم عامد است، يعنى نماز او باطل است.
[1] - وسائل الشيعه، ج 2، باب 64، ابواب النجاسات، ص 1082، ح 1.
نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 135