پيامبر (ص) در توضيح مطلب فوق مىفرمايد: «خداوند به واسطه اسلام،
كسانى راكه در جاهليت ارجمند بودند پست كرد، وكسانى را كه در جاهليت پست بودند، به
واسطه اسلام ارجمند گرداند، وكسانى را كه در جاهليت ذليل بودند، به واسطه اسلام
گرامى داشت، وبه واسطه اسلام همه تكبرهاى جاهلى وباليدن بهعشيره وقبيله ونسب والا
را از بين برد، پس همه مردم امروز خواه سفيد باشند يا سياه، قريشى باشند يا عرب يا
عجم همگى از آدمند وآدم را هم خداوند از گل سرشت، ومحبوبترين مردم نزد خداوند
فرمانبرترين ومتقىترين آنهاست.» [2]
پيامبر (ص) عملًا به همين كار پرداخت تا پس از خود سنتى بر جاى نهاده
باشد. او دختر زبير عمويش را به ازدواج مقداد بن اسود درآورد همانطور كه در حديث
امام صادق (ع) آمده است:
«پيامبر (ص)، ضباعه دختر زبير بن عبد المطلب را به ازدواج مقداد بن
اسود در آورد. حضرت رسول اين كار را كرد تا ازدواج را آسان كند، وتا آن كه مردم از
پيامبر (ص) پيروى كنند، وبدانند كهگرامىترين آنها نزد خداوند پرهيزگارترين
آنهاست.» [3]
براساس همين روايت وروايات ديگر، فقها ازدواج دختر هاشمى با پسر غير
هاشمى را روا دانستهاند.
وملاك در مرد آن است كه اخلاق ودينى پسنديده داشته باشد.
پيامبر (ص) فرموده است: «اگر كسى به خواستگارى دختر شما آمد كه اخلاق
ودين پسنديدهاى داشت دختر خويش را به او بدهيد، واگر چنين نكنيد در زمين فتنه
وتباهى بسيار پديد آيد.» [4] امام صادق
(ع) در روايتى شرط توانگرى مالى را نيز بدان مىافزايد ومىفرمايد: «كفو وهمتا آن
است كه پاكدامن باشد و «از نظر مالى» توانگر». [5]
[1] - همان، ج 14، ص 39، باب 23، حديث 2. والتهذيب ج 7 باب 33 ص
397.
[2] - همان، ص 44، باب 25، حديث 1. والكافى همان 339.
[3] - وسائل الشيعه، ج 14، ص 45، باب 26، حديث 1. والتهذيب همان
395.
[4] - همان، ص 51، باب 28، حديث 1. والتهذيب ج 7 باب 33 ص 396.
[5] - همان، ص 52، باب 28، حديث 5. والفقيه ج 3 باب الاكفا ص 394.