«همانا روح الأمين «جبرئيل» بر دل من اينگونه دميد كه تا روزى كسى
كامل نگردد او نخواهد مُرد، پس تقواى الهىپيشه كرده و خواستههارا خلاصه ومعتدل
كنيد، مبادا دير رسيدن چيزى از روزى، شما را به خواستن آن از راه گناه وا دارد.
چون، خداوند تبارك و تعالىروزى را ميان آفريدههايشبه حلال قسمت كرده، نه به
حرام، پس هركسى كه تقواى الهى پيشه نموده وشكيبا باشد خداوند روزى او را از حلال
خواهدداد، و هركسى كه پرده درى كرده وشتاب كند، پس آن «روزى» را از راه غير حلالش
به دست آورد، از روزى حلال او كاسته خواهد شد و در روز قيامت از آن «روزى»، از او
پرسش خواهد شد.»
احكام
نخست: برگرفتن راه وروش اجمال وبىتكلّفى در كسب روزى، امرى مستحبّ
وپسنديده بشمار مىرود. مفهوم «اجمال»- آنگونه كه از روايات برمىآيد- عبارت است
از:
[1] - وسائل الشّيعة، ج 12، كتاب التّجارة، ابواب مقدّماتها، باب
12، ص 27، ح 1. الكافى ج 5، ص 80.