نام کتاب : يس اسماى حسناى الهى نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 227
كرده باشد، ولى سلّول بدنش غلط كار كند! حال چه كسى به او گفته كه
غلط كار كند، من نمىدانم! چه كسى به ميلياردها سلّولِ ديگر بدن مىگويد:
«خوب كار كن!» و به اين يكى مىگويد: نادرست كار كن و مشكل درست
كن!؟
نه! اين كه گفتم: نمىدانم، مىدانم! او همان ربّ مهيمن و مدبّر است.
او همان خداوند- سبحانه وتعالى- است كه/ بهستى نام از او يافت؛ نام و قوام و
استحكام و انجام از او يافت!/
بنابراين تقوا باعث نزول و تداوم رحمتهاى الهى مىشود.
«لعلّ» و معناى جزميّت يا ترديد؟
در آيهى شريفهى ياد شده عبارت:
«لَعَلَّكُمْ تُرْحَموُنَ» آمده است.
معناى «لعلّ» چيست؟
گفتهاند: لعلّ با آنكه معناى ترديدآميز دارد، ولى در قرآن، براى
تأكيد است؛ «لَعَلَّكُمْ تُرْحَموُنَ» يعنى حتماً
مورد رحمت قرار مىگيريد.
بعضى ديگر گفتهاند: «لعلّ» به معناى «تَرَجّى» و «اميدوارى» است؛
يعنى احتمال دارد مورد رحمت قرار بگيريد و حتميّتى در كار نيست.
بنده خيال مىكنم معناى «لَعَلَّ» در قرآن، مفهومى بين اين دو معنى
است:
يعنى «لَعَلَّ» سنّت الهى را بيان مىكند؛ ولى براى خدا، هيچ سنّتى
الزامآور نيست؛ خدا بالاتر از سنّتهاست. فقط اگر خداوندْ وعدهاى دهد، حتماً
انجام خواهد شد و تعابيرى چون «وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ»[1] و «إِلَّا مَن سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ»[2] ناظر به همين حتميّت و جزميّت است؛ امّا اگر سنّتِ مرسومى چون
سوزانندگى آتش از سوى حضرت حق بنياد نهاده شده باشد، اينگونه نيست