س 314-
مأموم رسيده به جماعت در تشهد آخر پس تكبير گفت و نشست و تشهد نخواند به
خيال آنكه تكليف او همين است و بعد از تسليم امام برخاست و نماز را تمام
نمود حكم نماز او چه مىشود؟ ج - اگر اين عمل از روى اعتقاد او بوده نماز او صحيح است. س 315- شخصى به اعتقاد اينكه سجده اخيره نماز
جماعت است جهت درك ثواب جماعت اقتدا كند در صورت كشف خلاف آيا محتاج به
تجديد تكبيرة الاحرام هست يا نه؟ ج - بلى بايد تجديد كند. س 316- اگر امام جماعت نيت جماعت ننمود و مأموم نيت جماعت نمود جماعت منعقد مىگردد، آيا جايز است براى امام ترتيب آثار جماعت بدهد؟ ج - بله جايز است. س 317- شما در كتاب منهاج الصالحين «رساله عربى»
در مسئله (818) در نماز جماعت فرمودهايد اگر مأموم سهواً پيش از امام سر
از ركوع يا سجده بردارد بايد به ركوع يا سجده برگردد و اگر عمداً برنگشت
جماعتش باطل و منفرد مىشود.
آيا در صورت اضطرار نيز اين بطلان وجود دارد مثل اينكه بداند اگر ركوع كند به امام نمىرسد؟ ج - اينكه ما گفتيم اگر عمداً برنگشت جماعتش باطل
مىشود، در صورتى است كه به امام در ركوع يا سجود برسد، اما بنابر آنچه كه
شما سؤال كردهايد كه مىداند به امام نمىرسد بر او ركوع يا سجده كردن
نيست و جماعتش درست است. س 318- در نماز جماعت كه در مسئله 1485 توضيح فرمودهايد: اگر مأموم