ايستاده نماز بخواند؟ ج - بايد نماز بخواند در حالت جلوس با اشاره نمودن بدل از ركوع و سجود.
احكام قرائت
س 205- حركت دادن سر در حال قرائت نماز با استقرار بدن چه صورت دارد؟ ج - مانعى ندارد. س 206- زيدى در نماز همچنانكه در سوره مباركه حمد
قصد قرآنيت داشته و در آيات قصد شكر و استعانت و ثناء داشته، در سوره
مباركهء قل اعوذ (سوره الناس) هم قصد قرآنيت داشته و هم قصد استعاذه نمازش
چطور است؟ ج - با قصد قرآنيت چنانكه مفروض است مانعى ندارد. س 207- آيا قصد سوره حمد در بسماللََّه اول نماز و
دوم با اين كه معيّن هست در اول و دوم هر نماز، و عادت هم هست، لازم است؟
پس اگر بىتوجه گفت بسماللََّه را، و سوره حمد خواند كافى است يا خير؟ و
آيا در ساير سور عادت كافى است كه داخل در تعيين اجمالى است كه در حاشيه
عروه فرمودهايد و در منهاج در مسئله 106 كه جاى ذكر اين مسئله بود، آخرش
دارد «واذا كان عارفاً من اول الصلاة على قرائة سورة معينة او كان من عادته
ذلك فقرءَ غيرها كفى ولم تجب اعادة السوره»، و اين عبارت دلالت بر اكتفاء
به عادت نمىكند. ج - با التفات به لزوم ابتداى به سوره حمد ولو
اجمالاً يا ارتكازاً كافى است احتساب بسملهء گفته شده برايش، بدون قصد
تفصيلى به آن، و همچنين با قصد سوره خاصه بعد آن اگر از اول قصد آن را
داشت، يا عادت او به قرائت آن بود، و عبارت مذكوره دلالتى بر مورد سؤال
ندارد.