responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتائات نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 180
لبنان بعضى از مؤمنين سؤال مى‌كنند كه اين اجازه براى مطلق ايتام است يا خصوص طائفه اماميه است؟
ج - اجازه‌اى كه داده‌ايم فقط براى طائفه اماميه است نه مطلقاً.
س 579- صبيه اين جانب كه در حدود شش سال است شوهر اختيار نموده و خداوند عالم به او بچه مرحمت فرموده است، اينك چند سال است چون با شوهرش منازعه دارند با بچه‌اش به منزل بنده آمده‌اند، و چون اين جانب خيلى بدهكارى دارم و نسبت به مخارج آنها فعلاً چاره‌اى جز نگاه داشتنشان در منزل ندارم، مقتضى است لطف فرموده و اجازه حساب نمودن مخارج آنها را از ثلث سهم امام عليه السلام مرحمت بفرمائيد. چون اين مسئله از نظر شبهه واجب النفقه بودن آنها مورد اشكال شده است.
ج - مجالى براى آن نيست ولى مصرف آنها جزو مؤونه شما محسوب است خمس آن مقدار بر شما لازم نيست. واللََّه العالم.
س 580- آيا اجازه مى‌فرمائيد به اشخاصى كه خدمتگذار به دين هستند يعنى تعليم مسائل و قرائت قرآن يا تصفيه اموال مردم را مى‌كنند گرچه مستحق نباشند چيزى از سهم امام عليه السلام را داد يا خير؟
ج - موقوف به اجازه است. واللََّه العالم.
س 581- آيا اهل علمى كه در دهات اموال مردم را تصفيه مى‌كنند ولى مستغنى از صرف سهم امامند مى‌توان چيزى به عنوان حق الزحمه به آنها داد، و اگر مى‌توان داد چه نسبت از سهمى كه مى‌آورند اجازه پرداخت مى‌دهيد، گويا بسيارى از آقايان به اينگونه افراد 13 مقدار وجهى كه آورده‌اند مى‌پردازند.
ج - اگر به عنوان مزد عمل باشد ميزان در آن اجرة المثل است و اگر به عنوان
نام کتاب : استفتائات نویسنده : الخوئي، السيد أبوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 180
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست