لبنان بعضى از مؤمنين سؤال مىكنند كه اين اجازه براى مطلق ايتام است يا خصوص طائفه اماميه است؟ ج - اجازهاى كه دادهايم فقط براى طائفه اماميه است نه مطلقاً. س 579- صبيه اين جانب كه در حدود شش سال است شوهر
اختيار نموده و خداوند عالم به او بچه مرحمت فرموده است، اينك چند سال است
چون با شوهرش منازعه دارند با بچهاش به منزل بنده آمدهاند، و چون اين
جانب خيلى بدهكارى دارم و نسبت به مخارج آنها فعلاً چارهاى جز نگاه
داشتنشان در منزل ندارم، مقتضى است لطف فرموده و اجازه حساب نمودن مخارج
آنها را از ثلث سهم امام عليه السلام مرحمت بفرمائيد. چون اين مسئله از نظر
شبهه واجب النفقه بودن آنها مورد اشكال شده است. ج - مجالى براى آن نيست ولى مصرف آنها جزو مؤونه شما محسوب است خمس آن مقدار بر شما لازم نيست. واللََّه العالم. س 580- آيا اجازه مىفرمائيد به اشخاصى كه
خدمتگذار به دين هستند يعنى تعليم مسائل و قرائت قرآن يا تصفيه اموال مردم
را مىكنند گرچه مستحق نباشند چيزى از سهم امام عليه السلام را داد يا خير؟
ج - موقوف به اجازه است. واللََّه العالم. س 581- آيا اهل علمى كه در دهات اموال مردم را
تصفيه مىكنند ولى مستغنى از صرف سهم امامند مىتوان چيزى به عنوان حق
الزحمه به آنها داد، و اگر مىتوان داد چه نسبت از سهمى كه مىآورند اجازه
پرداخت مىدهيد، گويا بسيارى از آقايان به اينگونه افراد 13 مقدار وجهى كه
آوردهاند مىپردازند. ج - اگر به عنوان مزد عمل باشد ميزان در آن اجرة المثل است و اگر به عنوان