نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 91
انکار ولایت، عامل ضلالت
هرگاه معنای ولایت و جایگاه امام از دیدگاه امام باقر (ع) به دقت مورد
مطالعه قرار گیرد این حقیقت به وضوح آشکار میشود که دین و جامعهی دینی،
تنها در پرتو ولایت حاکمان الهی و امامت شایستهترین شخصیتهای علمی و
معنوی (معصومان علیهمالسلام) است که میتواند به حیات خویش ادامه داده و
راه تعالی و عزت را بپیماید. اگر اسلام، فقط بیانگر یک سلسله از مسایل
فردی و عبادی بود و تنها رابطهی میان خلق و خدا - آن هم در زاویهی خلوت
خانهها و عبادتگاهها - را نشان میداد، به راستی مسألهی امامت و ولایت
نمیتوانست تا بدین پایه مهم و ضروری باشد. و جا داشت که اصل امامت را از
قلمرو اصول دین خارج بدانیم ولی در آن صورت به دنبال اصل امامت و ولایت،
بسیاری از فروع و تکالیف دین نیز باید از قلمرو مسایل دینی خارج شوند!
مانند مسألهی جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، لزوم مبارزه با شرک و
کفر، اجرای حدود الهی در جامعه و...! زیرا همهی این امور، بیش از این که
عبادتی فردی بشمار آیند، حرکتی اجتماعی هستند که گسترش دین و حاکمیت قوانین
اسلامی و اصلاح جوامع بشری را دنبال میکنند. بنابراین میان مسألهی
ولایت و تحقق آرمانهای اصولی و زیربنایی دین پیوندی تفکیکناپذیر وجود
دارد. به طوری که نفی هر یک به نفی دیگری منتهی میشود. آنان که ولایت
را از معنا تهی کرده و پوستهی ظاهری آن را گرفته باشند و در لوای ولایت
ائمه، در اندیشهی تحقق آرمانهای اصولی دین نباشند و به دستورات الهی عمل
نکنند، به همان اندازه از واقعیت دور شدهاند که آرمانخواهان و عدالتجویان
منکر ولایت! این هر دو نکته در احادیث امام باقر (ع) به روشنی تبیین شده
است. چه اینکه در همین نوشته، تحت عنوان «ولایت، عامل استواری دین» و
«دستیابی به ولایت امامان، تنها در پرتو عمل» و «اهل گناه، محروم از ولایت
امامان» به برخی روایات اشاره کردیم که امام، از تمسک ظاهری به ولایت و
دلخوش داشتن به این تظاهر، نهی میفرمود. و اما آنچه در این فصل دنبال
میشود، آن روی سکه است. یعنی کسانی که در اندیشهی تقرب به خدا و عظمت
بخشیدن به اسلام و حاکمیت قوانین الهی هستند ولی اصل ولایت را به معنای
صحیح آن، قبول ندارند و امامت اوصیای پیامبر (ص) را نپذیرفتهاند! اینان
نیز تلاشهایشان به فرجامی نمیرسد. زیرا حرکت تودهها، بدون رهبری صحیح،
به بیراهه منتهی میشود. و عبادتهای فردی انسانها در زاویهی خلوت
خانهها و به دور از جهاد و حرکت در لوای صاحبان ولایت حق چون برکهای دور
افتاده خواهد بود که در طول زندگی یک نسل فرو نشسته و چه بسا خواهد گندید!
ولایت است که عمل و عقیده و روح مؤمنان را چون رودی زاینده در بستر تاریخ
روان ساخته و نسلها را از زلال ایمان بهرهمند میسازد و جوانههای عزت را
در گسترهی امت اسلامی به حیات مینشاند. اکنون با این نگرش، بیان امام
باقر (ع) را باید مورد دقت قرار داد که میفرمود: هر کس که با تلاش و سعی
در طریق عبادت خدا گام نهد ولی امامی از جانب خدا نداشته باشد، تلاشش مورد
پذیرش نخواهد بود و او گمراه و سرگردان است و مورد نکوهش خداوند میباشد.
[1] . فهم عمیق این گونه احادیث، برای سطحی نگران - چه موافق و چه مخالف -
میسر نیست. زیرا اگر روح کلام امام درک نشود، موافقان کوتهنگر گرفتار غلو،
و مخالفان ستیزهجو گرفتار کج فهمی و بدبینی نسبت به عقاید امامیه خواهند
شد.
[~hr~]پی نوشت ها: (1)
سمعت اباجعفر (ع) یقول: کل من دان الله عزوجل بعبادة یجهد فیها نفسه و لا
امام له من الله فسعیه غیر مقبول، و هو ضال متحیر، والله شانی لاعماله.
اصول کافی 1 / 183. منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 91