نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 468
مبارزه با توهمات قدریه و جبریه
از جمله مسایل بحثانگیز معارف اسلامی که از دیر زمان، ذهن اندیشهوران و
حتی عامیان را به پرسشهای مختلف بر میانگیخته، مسأله جبر و اختیار است. در
قرآن که محور تعالیم اسلامی است از یک سو حاکمیت مطلق الهی بر تمامی ابعاد
و زوایای هستی به انسان یادآوری شده است، و از سوی دیگر اعمال و موضعگیری
آدمیان در صحنهی زندگی و در میدان کفر و ایمان، عمل خود آنان بشمار آمده
است. در برخی آیات میخوانیم: «ما شاء الله لا قوة الا بالله». [1] .
خواست، خواست خدا است و نیرویی جز به اتکای خدا وجود ندارد. «و ما تشاؤون
الا ان یشاء الله...» [2] . شما چیزی را نمیخواهید مگر این که خداوند
بخواهد. «تضل بها من تشاء و تهدی بها من تشاء». [3] . خداوند آن کس را که
بخواهد به وسیلهی آیات قرآن گمراه میسازد و هر آن کس را که بخواهد هدایت
میکند. و از سوی دیگر در بعضی از آیات میخوانیم: «و ما اصابکم من
مصیبة فبما کسبت ایدیکم...» [4] . هر ناگواری که به شما برسد، نتیجهی
دستاوردهای خود شما است. «و لتجزی کل نفس بما کسبت و هم لا یظلمون». [5] .
هر فردی به وسیلهی آن چه خود کسب کرده و انجام داده است مجازات میشود و
آدمیان مورد ستم واقع نخواهند شد. «و لا تزر وازرة وزر اخری». [6] . در
نظام داوری حق، هیچ کس سنگینی بار دیگری را بر دوش نمیکشد. هر یک از این
دو دسته آیات، بیانگر بعدی از معرفت جامع دینی است، و نظر به تبین حقیقتی
خاص دارد و در صورتی که جایگاه هر یک از این آیات شناخته نشود، مثلا یک
دسته مورد توجه قرار گیرد و دستهی دیگر نادیده انگاشته شده، یا توجیه و
تأویل شود، معرفت دینی به انحراف میگراید، چنان که در صدر اسلام،
دورماندگان از مکتب اهل بیت (ع) به دلیل عدم آشنایی کامل با منطق وحی و عدم
تسلط بر مجموعهی آیات قرآن و ناآگاهی از شیوهی جمع میان پیامهای آن،
گرفتار افراط و تفریط شدند، گروهی به جبر گراییدند و دستهای به تفویض
کامل! این جریانهای فکری هر چند در عصر امام صادق (ع) اوج بیشتری یافت،
ولی خیزشهای آن در عصر امام باقر (ع) نمایان شد. امام باقر (ع) در رد
نظریهی جبر مطلق و اختیار مطلق میفرمود: لطف و رحمت الهی به خلق، بیش از
آن است که آنان را به انجام گناهان مجبور سازد، و سپس ایشان را به خاطر
کارهایی که به اجبار انجام دادهاند عذاب کند! از سوی دیگر خداوند قاهرتر و
نیرومندتر از آن است که چیزی را اراده کند و تحقق نیابد. از آن حضرت سؤال
شد که مگر میان جبر و اختیار، جایگاه سومی وجود دارد؟ امام باقر (ع) فرمود:
آری میان جبر و اختیار مجالسی گستردهتر از فضای آسمانها و زمین هست. [7]
. راوی حدیث همانند این بیان را به امام صادق (ع) نیز نسبت داده است.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) کهف / 39. (2) انسان / 76؛ تکویر / 81. (3) اعراف / 155. (4) شوری / 30. (5) جاثیه / 22. (6) انعام / 164؛ اسراء / 15؛ زمر / 39؛ فاطر / 18. (7)
عن ابیجعفر و ابی عبدالله (ع) قالا: ان الله ارحم بخلقه من ان یجبر خلقه
علی الذنوب ثم یعذبهم علیها و الله اعز من ان یرید امرا فلا یکون، قال:
فسئلا (ع) هل بین الجبر والقدر منزلة ثالثة؟ قالا: نعم اوسع مما بین السماء
و الارض. اصول کافی 1 / باب الجبر و القدر، حدیث 9. منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 468