نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 463
موضعگیری علیه حاکمان ستمگر
از جمله رهنمودهای سیاسی امام باقر (ع) به شیعیان خود، جبههگیری علیه
حاکمان ستمگر و ساکت نبودن در برابر ظلمها و تجاوزهای آنان است. امام باقر
(ع) میفرماید: کسی که به جانب سلطان ستمگری حرکت کند تا او را به تقوای
الهی فرمان داده، وی را از عواقب شوم ظلم بترساند و موعظه نماید، از پاداشی
همانند پاداش تمامی جن و انس، و از عملی همانند عمل ایشان برخوردار خواهد
بود. [1] . امام باقر (ع) در نکوهش پیشوایان ستم پیشه و پیروان و حامیان
آنان میفرماید: همانا پیشوایان ظلم و پیروان ایشان، از دین الهی عزل شده و
بر کنارند. [2] . یعنی هیچ حاکم جائری نمیتواند مدعی دینداری باشد و
نمیتواند با اتکا بر مسند خلافت دینی، بندگان خدا را مورد ستم قرار دهد. و
مردم باید فریب ادعاها و اظهار دین و دینداری او را نخورند و گمان نکنند
که طغیان علیه او، طغیان علیه دین خواهد بود. خداوند در قرآن فرموده است:
هنگامی (فرا رسد) که پیشوایان از پیروان خود بیزاری جویند و عذاب را در
برابر خود مجسم یابند و دستشان از هر وسیلهای برای نجات و رهایی کوتاه
باشد. [3] . امام باقر (ع) در تفسیر این آیه و بیان مصداق این پیشوایان و
پیروان میفرماید: به خدا سوگند! این پیشوایان همان رهبران ستمگرند که در
روز قیامت و لحظهی مشاهدهی عذاب الهی، از پیروان و حامیان خود دوری و
بیزاری میجویند. [4] . امام باقر (ع) به این گونه رهنمودها و هشدارها، در
حقیقت به امت اسلامی نمایانده است که اگر به قرآن و پیام وحی ایمان دارند،
باید بدانند که پیروی از ظالمان و حمایت از ایشان، هم کیفر اخروی دارد و هم
از سوی همین پیشوایان ستمگر مورد بیمهری و خیانت قرار خواهند گرفت.
[~hr~]پی نوشت ها: (1)
من مشی الی سلطان جائر فامره بتقوی الله و خوفه و وعظه، کان له مثل اجر
الثقلین من الجن و الانس و مثل اعمالهم. بحار 75 / 375؛ وسائل الشیعة 11 /
406. [2] ... ان ائمة الجور و اتباعهم لمعزولون عن دین الله. اصول کافی 1 / 184. [3] اذ تبرأ الذین اتبعوا من الذین اتبعوا ورأوا العذاب و تقطعت بهم الاسباب. بقره / 167. [4] هم والله ائمة الظلمة و اشیاعهم. بحار 1 / 374. منبع: امام باقر جلوه امامت در افق دانش؛ گروه تاریخ اسلام؛ آستان قدس رضوی چاپ دوم 1375.
نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 463