نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 212
چه کسانی را و چگونه میبیند؟
از این روایات که نمونههای فراوان از زبان دیگر امامان نیز رسیده است؛
میتوان گفت به حد تواتر و یقین میرسند، چند نکته مهم استفاده میشود: 1-
در هنگام احتضار انسان محتضر چه مؤمن و چه منافق و کافر افرادی را چون
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم
السلام) و در برخی روایات سایر امامان نیز اضافه شدهاند، میبیند، و
الائمة من ذریتهم. [1] . 2- انسان مؤمن و شیعه این افراد را به زیباترین چهره مشاهده میکنند. همان گونه که فرشته مرگ را به زیباترین چهره میبینند. انسان
منافق و تبهکار این صحنهها را بدمنظرترین و ترسناکترین چهره میبیند. از
زبان علی علیهالسلام این گونه روایت است که هر کس مرا دوست داشته باشد به
همان گونه مرا در هنگام مرگ خواهد دید و هر کس با من کینهورزی کند، به
همان چهره بد مرا خواهد دید... و من ابغضنی وجدنی عند مماته بحیث یکره. [2]
همانگونه که فرشتگان مرگ را به زشت ترین چهره و فظیع ترین منظره مشاهده می
کنند... اتاهم بافظع المناظر و اقبح الوجوه.[3] . 3- دیدن فرشتگان و
رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امامان در هنگام مرگ با این چشم
دنیایی نیست؛ زیرا در این صورت این دیدن بر اطرافیان محتضر نیز فراهم
میشد. دیدن این افراد با چشم مثالی است. یعنی فرشتگان بر وی متمثل میشوند
و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امامان بر وی متمثل می شوند.
همان گونه فرشته بر حضرت مریم متمثل شد، که تمثل برای حضرت مریم بود و اگر
کسانی در اطراف وی بودند، این گونه نبود که آنان نیز فرشته را ببینند،
فتمثل لها بشرا سویا. [4] . 4- مطلب دیگری از این نکته روشن میشود که
در تمثل فرشتگان و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امامان محدودیت
وجود ندارد. به خاطر ویژگی تمثل است که فرد در یک لحظه ممکن است در
مکانهای متعدد و بیشمار بر بالین انسانهای فراوان متمثل شود. همانند
آیینهای که تصویرهای متعدد را همزمان نمایان سازد.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) فروع کافی، ج 3، ص 128، بحار، ج 6، ص 196 ح 49. (2) بحار، ج 6، ص 188، ج 25. (3) همان، ص 190. (4) مریم، 17. منبع: امام باقر الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ فاطیما چاپ دوم 1385.
نام کتاب : دانشنامه امام باقر علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 212