نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 481
دعای امام سجاد پس از نماز شب
امام سجاد علیهالسلام وقتی که از نماز شب فارغ میشد این دعای شریف را
که برجستهترین دعاهای ائمه اهلبیت علیهمالسلام است، میخواند، به شرح
ذیل. «اللهم یا ذا الملک المتأبد بالخلود والسلطان، الممتنع بغیر جنود و
لا اعوان، و العز الباقی علی مر الدهور و خوالی الأعوام و مواضی الأزمان و
الأیام، عز سلطانک عزا لا حد له باولیة، و لا منتهی به بآخریة، و استعلی
ملکک علوا، سقطت الأشیاء دون بلوغ امده، و لا یبلغ ادنی ما استأثرت به من
ذلک اقصی نعت الناعتین، ضلت فیک الصفات، و تفسخت دونک النعوت، و حارت فی
کبریآئک لطائف الأوهام، کذلک انت الله الأول فی اولیتک، و علی ذلک انت دائم
لا تزول، و انا العبد الضعیف عملا، الجسیم املا، خرجت من یدی اسباب
المواصلات الا ما وصله رحمتک، و تقطعت عنی عصم الأمال الا ما انا معتصم، به
من عفوک، قل عندی ما اعتد به من طاعتک، و کثر علی ما ابوء به من معصیتک، و
لن یضیق علیک عفو عن عبدک، و ان أساء فاعف عنی... «ای خداوند صاحب ملک
پاینده و جاودان و ای حکمران توانا که سلطنتت بدون حمایت هیچ سپاه و یاور
ابدی است و عزتت پایدار است که با سرآمدن سالها و تغییر روزگاران کسی
نتواند به پایندگی جلالت صدمهای وارد کند، چنان که وارد اولیت ذات مقدس تو
و برای ابدیت و آخریت تو حد و نهایتی نیست، از این رو حکومت تو جاودانه
است و به قدری بلند است که تمامی اشیاء در مرتبهای پایینتر از آن قرار
گرفتهاند و توصیف بلند عارفان نازلترین مرتبه اوصاف جلال تو را نمیتواند
بیان کند و ذات مقدس تو چنان دور از حد ادراک و عقول است که هر کس حتی با
اندیشههای لطیف از توصیف تو عاجز است چون چنین کاری او را به گمراهی کشاند
و صفات درباره تو نارسا و لطیفترین اندیشهها در برابر کبریائی تو
سرگردانند، همچنین تو خدایی هستی که مبدأ آفرینش و فنا ناپذیر و بیزوالی و
من آن بنده ناتوانم که خواستهها و آرزوهایم زیاد است و برای رسیدن به
مقام قرب تو، در پیشگاهت جز رحمت و عنایتت وسیله دیگری ندارم و رشته هرگونه
امید از دستم رفته جز رشته عفو و بخشش تو، در نزد من آن طاعت و عبادت
واقعی کم و معصیت و نافرمانی که باعث دوریم شود فراوان است، اما مقام عفو
تو نسبت به بندهات هر چند گنهکار باشد وسیع است پس خداوندا از گناهم
درگذر.» این بخش از دعای امام علیهالسلام بر تعظیم و توحید پروردگار و ذکر
پارهای از صفات والای اوست که عبادت از جاودانگی بیآغاز و بیانجام اوست
و قدرت قاهره او که در سلطنتش نیازی به سپاهیان و مددکاران ندارد و
تعریفها و توصیفها از بیان صفتی از اوصافش و کمالی از کمالات ذات مقدسش
قاصرند و خداوند بسی والا و برتر است. امام علیهالسلام در اظهار خواری
و خضوع و بندگی بیچون و چرا در پیشگاه خدا تا آن جا به پیش میرود که
تمامی آرمانها و آرزوهایش را به خدای تعالی واگذارده و به او چنگ زده و از
غیر او میگسلد. اینک به بخش دیگری از این دعای شریف گوش میسپاریم: اللهم:
و قد اشرف علی خفایا الأعمال علمک، و انکشف کل مستور دون خبرک، و لا تنطوی
عنک دقائق الأمور، و لا تعزب عنک غیبات السرائر، و قد استحوذ علی عدوک
الذی استنظرک [1] لغوایتی فانظرته و استمهلک الی یوم الدین لاضلالی
فامهلته، فاوقعنی، و قد هربت الیک من صغائر ذنوب موبقة، و کبآئر اعمال
مردیة، حتی اذا قارقت معصیتک، واستوجبت بسوء سعیی سخطتک، فتل عنی عذار غدره
و تلقانی بکلمة کفره [2] و تولی البرآءة منی، و ادبر مولیا عنی فاصحرنی
لغضبک فریدا، و اخرجنی الی فنآء نقمتک طریدا لا شفیع یشفع لی الیک، و لا
خفیر یؤمننی علیک، و لا حصن یحجبنی عنک و لا ملاذ ألجأ الیه منک، فهذا مقام
العائذ بک، و محل المعترف لک فلا یضیقن عنی فضلک، و لا یقصرن دونی عفوک، و
لا اکن اخیب عبادک التائبین، و لا اقنط وفودک الآملین، و اغفرلی انک خیر
العارفین... «خداوندا علم نامتناهی تو بر همه اعمال پنهان و آشکار من
احاطه دارد و همه امور نهانی برای تو هویداست و هیچ یک از اسرار نهانی و
حقایق نهفته این عالم بر تو پوشیده نیست. خداوندا دشمن تو (ابلیس)، که
بر اساس حکمت او را برای (آزمایش انسانها) و بر این بنده ضعیف مسلط کردهای
- و از تو مهلت خواسته تا روز قیامت او را مهلت دادهای تا مرا در مهلکه
افکند - مرا به مخاطره انداخته است، خداوندا از همه گناهان کوچک و بزرگم که
موجب تباهی و هلاکت من شدهاند به درگاه تو پناه آوردهام، آن دشمن نابکار
مرا به معصیتت وادار نمود تا آن که با عمل بدم مستحق غضب تو گردم و سپس از
من فاصله گرفت و سخنان کفرآمیز القا کرد و بعد هم از این ناسپاسی من برائت
جست و اظهار نفرت کرد و به من پشت نمود و مرا در برابر غضب تو تنها گذاشت و
در معرض عذاب و کیفرت گذاشت، نه شفاعت کنندهای و نه یاوری که بتواند مرا
از قهر تو ایمن سازد و نه حصار و دژی که در آن جا پنهان شوم و نه پناهگاهی
که از عذاب تو به آن جا پناه ببرم، این است وضع کسی که به درگاه تو پناه
آورده و به تقصیر خویش اعتراف دارد، پس خدایا فضل و کرمت را از من دریغ
مدار و عفو و بخشش خود را از من دور مگردان و مرا ناامیدترین بندگانت قرار
مده و مأیوسترین کسانی که بر تو وارد شدهاند مقرر مگردان و مرا بیامرز که
تو بهترین آمرزندگانی...» امام علیهالسلام در این فرازها از ضعف نفس بشری
در برابر هواهای نفسانیش و ناتوانی انسان در مقابل شیطان رجیم سخن گفته
است که شیطان تمام غرایز و وسایل بشری را که در نفس انسانی موجود است از
قبیل طمع، حرص و خودخواهی و شهوت و نظایر اینها را به خدمت گرفته و زمام
اختیار آدمی را در دست و بر تمام مشاعر و عواطفش مسلط گشته و او را در
جولانگاههای گناه و مهلکهها به هر طرف که میخواهد میراند و از هر راهی
که آدمی را به خدا نزدیک میسازد، دور میکند و امام علیهالسلام از خدای
متعال درخواست کمک و یاری در برابر این دشمن فریبکار پلید میکند. اکنون به
بخش دیگری از این دعا گوش فرامیدهیم: اللهم انک امرتنی فترکت، ونهیتنی
فرکبت، و سول لی الخطأ خاطر السوء ففرطت، و لا استشهد علی صیامی نهارا، و
لا استجیر بتهجدی لیلا و لا تثنی علی باحیائها سنة، حاشا فروضک التی من
ضیعها هلک، و لست اتوسل الیک بفضل نافلة، مع کثیر ما اغفلت من وظائف فروضک،
و تعدیت عن مقامات حدودک الی حرمات انتهکتها، و کبآئر ذنوبک اجترحتها کانت
عافیتک لی من فضائحها سترا، و هذا مقام من استحیی لنفسه منک و سخط علیها، و
رضی عنک فتلقاک بنفس خاشعة، و رقبة خاضعة، و ظهر مثقل من الخطایا، واقفا
بین الرغبة الیک، و الرهبة منک و انت اولی من رجاه، و احق من خشیه و اتقاه،
فاعطنی یا رب ما رجوت، و آمنی ما حذرت، وعد علی بعائدة رحمتک، انک أکرم
المسؤولین... «خداوندا! اوامر تو را ترک کردم و از آنچه مرا نهی کردی
خودداری نکردم و خیالات باطل نفس سرکشم گناهان را در نظرم جلوه داد و من هم
راه تمرد از فرمان تو را پیش گرفتم؛ نه روزها را با روزه گرفتن گواه بندگی
خویش قرار دادم و نه به راز و نیار و عبادات شبانه خود پناه جستم و نه با
سحرخیزی به احیای سنتهای تو پرداختم، خداوندا به یقین کسی که واجبات تو را
به جا نیاورد هلاک است و من از آن کسانی نیستم که تنها با نمازهای نافله با
وجود غفلت فراوان از انجام واجبات و تعدی از حدود تو و ارتکاب محرمات و
گناهان کبیره، به تو تقرب جوید و عفو تو پوششی در برابر رسواییهای آنها
برایم باشد. خداوندا! من در جای کسی ایستادهام که در نزد خویش احساس
شرمساری کرده و بر نفس خود خشمگین شده و از تو که همواره او را مورد لطف
قرار دادهای کاملا خشنود است، از این رو با نفسی ذلیل و گردنی کج و پشتی
خمیده از سنگینی بار گناهان با تو ملاقات میکند در حالی که در میان امید و
رغبت و از طرفی ترس و وحشت قرار دارد، زیرا تو از همه کس سزاوارتری برای
امیدواری و شایستهتری برای ترس از عذاب و کیفر! پس ای پروردگار من بدانچه
امیدوارم کرم کن و از آنچه بیمناکم ایمن گردان و مرا زیر پوششی از رحمتت
قرار ده، که تو از همه کسانی که مورد درخواست قرار میگیرند
بخشندهتری!...» امام علیهالسلام - امامی که بحق راهب اهلبیت
علیهمالسلام است - تذلل و خضوع و خشوع خود را در پیشگاه خداوند اظهار
میکند و تمام اعمال خود را با آن همه حسنات ارزنده؛ از قبیل شب زندهداری و
روزه گرفتنهای پیاپی و انجام تمام نوافل و مستحبات و احیای سنتهای اسلامی
و انواع بیشمار نیکیها، همه و همه را در برابر خدا اندک و ناچیز میبیند.
آری کدام کس را یارای چنین توجه و ارتباط با خداست؟ و کدام دلبستگی تا به
این مرحله میرسد؟ حقا که امام زین العابدین علیهالسلام تنها نمونه
برجستهای است که عالم در دنیای پرهیزگاران و شایستگان به خود دیده است. و
اینک به بخش دیگری از این دعای شریف گوش فرامیدهیم: اللهم و اذ سترتنی
بعفوک، و تغمدتنی بفضلک فی دار الفناء، بحضرة الاکفآء، فآجرنی من فضیحات
دار البقآء عند مواقف الأشهاد من الملائکة المقربین، و الرسل المکرمین، و
الشهدآء و الصالحین، من جار کنت أکاتمه سیئآتی، و من ذی رحم کنت احتشم منه
فی سریراتی لم اثق بهم رب فی الستر علی، و وثقت بک رب فی المغفرة لی، و أنت
اولی من وثق به، و اعطی من رغب الیه، و اراف من استرحم فارحمنی...
«خداوندا! حال که با عفو و گذشتت در این دنیا روی گناهانم را پوشاندهای و
عیبهایم را به لطف خود پنهان داشتهای و در برابر امثال و اقرانم رسوا
نکردهای پس در آخرت هم در مقامی که فرشتگان مقرب و پیامبران گرامی و شهدا و
صالحان همه ناظر اعمال من هستند و حتی بعضی از آنها بندگانی هستند که
همسایه من بودهاند و من در دنیا عیبهایم را از ایشان پنهان میکردم و از
خویشاوندانم که برای حفظ آبرویم از ایشان معایبم را میپوشاندم، از انظار
همه آنها پنهان بدار. زیرا که ای پروردگار مهربان، تو هم پردهپوشی و هم
گذشت و اغماض لازمه ذات مقدس توست و در بخشش و کرم تنها به تو میشود
اعتماد کرد که تو سزاوارتر به اعتمادی و از همه کس بخشندهتر و مهربانترین
کسی هستی که چشم امید به رحمتت توان داشت پس به من رحم کن و مرا ببخش!» امام
سجاد علیهالسلام در این فرازها از امید و اعتماد فراوانش به عفو و
بخششهای خداوند پرده برداشته و از او در روز جزا طلب مغفرت و رضوان کرده
است و سخن از پردهپوشی خداوند که نسبت به گناهان بندگان گنهکار تنها نقطه
امید است، به میان آورده، همچنان که از خداوند خواسته است تا در روز قیامت
جایی که در دیدگاه فرشتگان مقرب و پیامبران گرامی و شهدا و صالحان است او
را از رسواییها و بر ملا شدن عیبها پناه دهد و بدین وسیله درسی به تمام
مسلمانان گنهکار داده تا این که در پیشگاه خدا توبه نصوح کرده و به راستی
پشیمان گردند و عمل صالح انجام دهند تا مشمول رضوان و رحمت الهی شوند و از
رحمت واسعه پروردگار برخوردار گردند... دوباره برمیگردیم و در بخش دیگری
از این دعای شریف مینگریم: اللهم: و أنت حدرتنی مآء مهینا من صلب متضائق
العظام حرج المسالک الی رحم ضیقة سترتها بالحجب، تصرفنی حالا عن حال، حتی
انتهیت بی الی تمام الصورة واثبت فی الجوارح کما نعت فی کتابک [3] نطفة، ثم
علقة، ثم مضغة، ثم عظاما، ثم کسوت العظام لحما، ثم انشأتنی خلقا آخر کما
شئت، حتی اذا احتجت الی رزقک، و لم استغن عن غیاث فضلک، جعلت لی قوتا من
فضل طعام، و شراب اجریته لأمتک التی اسکنتنی جوفها، و اودعتنی قرار رحمها،
ولو تکلنی یا رب فی تلک الحالات الی حولی، او تضطرنی الی قوتی لکان الحول
عنی معتزلا و لکانت القوة منی بعیدة، فغذوتنی بفضلک غذاء البر اللطیف، تفعل
ذلک لی تطولا علی الی غایتی هذه، لا اعدم برک، و لا یبطیء بی حسن صنعیک، و
لا تتاکد مع ذلک ثقتی فاتفرغ لما هو احظی لی عندک، قد ملک الشیطان عنانی
فی سوء الظن و ضعف الیقین، فانا اشکو سوء مجاورته لی، و طاعة نفسی له، و
استعصمک من ملکته، و اتضرع الیک فی ان تسهل الی رزقی سبیلا، فلک الحمد علی
ابتدآئک بالنعم الجسام، و الهامک الشکر علی الاحسان و الانعام، فصل علی
محمد و آله و سهل علی رزقی، و ان تقنعنی بتقدیرک لی، و ان ترضینی بحصتی فی
ما قسمت لی، و ان تجعل ما ذهب من جسمی و عمری فی سبیل طاعتک، انک خیر
الرازقین... «خداوندا! تو آن کسی هستی که وقتی من یک نطفه پست و ناچیز
در صلب پدرم بودم آن را به اراده خود در وقت معین از عروق و مجاری تنگ ستون
فقرات بیرون آورده و در رحم تنگ مادر قراردادی و به وسیله چندین حجاب
پوشاندی و از صورتی به صورتی تغییر دادی تا این که به صورت کاملی درآوردی و
اعضا و جوارحم را استوار ساختی، چنان که در قرآن مجید توصیف کردهای؛ به
تدریج از نطفه به علقه و از علقه به مضغه و از مضغه به استخوان تبدیل کردی و
سپس روی استخوانها را با گوشتها پوشاندی و سرانجام همچنان که اراده فرموده
بودی مرا به شکل انسان مجسم ساختی و به محض این که در رحم به غذا نیازمند
شدم، غذای مرا از عصاره غذای مادرم تهیه فرمودی که در رحم او جا داده بودی.
خداوندا اگر تو همان وقت مرا به خودم واگذاشته بودی هرگز چنین نیرویی از
خود نداشتم و آن همه کارها از تواناییم به دور بود، اما تو با عنایت خود
غذای بسیار متناسب به من عطا کردی تا به لطف تو به این مرحله برسم، احسان
تو را فراموش نمیکنم و هیچ گاه از کرمت محروم نبودهام و تاکنون درباره من
از احسان و کرمت تأخیر و درنگ نفرمودهای، با وجود اینها جای تأسف است که
این همه احسان تو اطمینان مرا نسبت به تو که آفریدگار منی محکمتر ننمود و
در نتیجه به واسطه غفلت و فریب دنیا از احسان تو روگردان شدم، و باعث شد که
شیطان زمام امور مرا در اختیار گیرد و مرا به سوءظن و ضعف ایمان وادارد.
خداوندا اکنون دوباره به درگاهت رو آوردهام تا از فریب شیطان و اغوای نفس
سرکشم شکایت کنم و از این دو همجوار بد به تو پناه، آورم و درخواست کنم تا
مرا از دست آنها نجات دهی، باز هم تضرع میکنم که روزی مرا از راه آسان عطا
کنی تا دوباره فریب نخورم، تو را به خاطر نعمتهای اولیهات سپاسگزار باشم و
همین سپاس از نعمتهایت احسان بزرگی است که خود باعث سپاس است. خداوندا بر
محمد و آلش درود فرست و روزی مرا از راه آسان مقرر فرما و مرا به آنچه مقدر
فرمودهای قانع و راضی کن و به من توفیق ده تا به اندازهای که مقدر
کردهای راضی باشم خداوندا هر چه از جسم من به مرور زمان کاسته میشود و از
عمرم میگذرد، موفق کن تا در طاعت و عبادت تو صرف کنم، زیرا که تو بهترین
روزی دهندگانی...» این بخش از دعای امام علیهالسلام مشتمل بر محکمترین
دلایل وجود آفریدگار بزرگ است که انسان را از آب پست و بیمقدار آفریده و
در رحم تنگ قرار داده و سپس[آن نطفه]شروع به دگرگونی و تکامل از حالی به
حالی تا به کمال مطلوب رسانده است که این خود از بزرگترین مخلوقات خداست؛
به دلیل آن که دارای تجهیزات عجیبی همچون سیستمهای فکری، بینایی، شنوایی و
دیگر تجهیزاتی که همگی دلیل بر وجود آفریدگار حکیمند. البته سخن امام
علیهالسلام برگرفته از قرآن مجید است که مراتب آفرینش انسان را به تفصیل
بیان کرده است. شایان ذکر است که قرآن کریم کیفیت تکوین جنین را به طور
دقیق بر ملا کرده و این حقیقت شگفتانگیز را به انسانیت تفهیم نموده است.
سید قطب میگوید: «انسان در برابر اکتشاف قرآن از حقیقت پیدایش جنین،
مات و سرگردان میماند زیرا کسی دقیقا نمیدانست تا این که پس از پیشرفت
علم تشریح در سالهای اخیر، معلوم شد که سلولهای استخوان غیر از سلولهای
گوشت است و ثابت شد که نخست سلولهای استخوانی در جنین درست میشود و بعد
سلولهای گوشت و هرگز سلولی از سلولهای گوشتی در آغاز مشاهده نمیشود مگر پس
از آن که سلولهای استخوانی فراهم شده و ساختار استخوانی جنین کامل شود و
این همان حقیقتی است که قرآن مجید به ثبوت رسانده است.» [4] . به هر
حال امام سجاد علیهالسلام پس از بیان نعمت و احسان فوق العاده خداوند نسبت
به خود، به درگاه خدا نالیده و با تضرع درخواست کرده است تا او را از مکر و
فریب شیطان نجات بخشد زیرا که نخستین دشمن آدمی است. و اینک به بخش دیگری
از این دعای شریف گوش فرامیدهیم: اللهم انی اعوذ بک من نار تغلظت بها
علی من عصاک، و توعدت بها من صدف عن رضاک، و من نار نورها ظلمة، و هینها
الیم و بعیدها قریب، و من نار یأکل بعضها بعض، و یصول بعضها علی بعض، و من
نار تذر العظام رمیما، و تسقی اهلها حمیما، و من نار لا تبقی علی من تضرع
الیها، و لا ترحم من استعطفها، و لا تقدر علی التخفیف عمن خشع لها، و
استسلم الیها، تلقی سکانها باحر ما لدیها من الیم النکال، و شدید الوبال، و
اعوذ بک من عقاربها الفاغرة افواهها، و حیاتها الصالقة بانیابها، و شرابها
الذی یقطع امعآء سکانها، و ینزع قلوبهم و استهدیک لما باعد منها، و اخر
عنها... «خداوندا! من از آن آتش قهرت که گنهکاران را در آن میاندازی و
به کسانی که از راه رضای تو روی میگردانند وعده دادهای و از آن آتشی که
روشناییش تاریکی و سهل و سادهاش دردناک و دودش نزدیک است، به تو پناه
میبرم؛ چنان آتشی که بعضی از شعلههایش بعضی دیگر را میخورند و به یکدیگر
حمله میبرند، از آن آتشی که استخوانهای گنهکاران را خاکستر میسازند و به
جهنمیان از آن آب سوزاننده بسیار گرم میخورانند، آتش بس هولناکی که به
زاری گنهکاران اعتنا نکند و با شدیدترین شعلههایش با دوزخیان روبرو شود و
هرگز کاستی نگیرد. خداوندا از عقربهای هولناک دوزخ که برای گزیدن دوزخیان
دهان باز کرده و از مارهای سهمگین که با دندانهای زهر آلودشان به اهل جهنم
حمله میبرند، به تو پناه میبرم، و همچنین از نوشیدنیهای مسموم دوزخ که هر
وقت دوزخیان از آنها میخورند تمامی اعضا و احشاء داخلی آنها را قطعه قطعه
و جگرشان را پاره پاره میکند به تو پناه میبرم، خداوندا از تو میطلبم
که مرا از آتش دوزخ دور و از هر عذابی محفوظ بداری. اللهم صل علی محمد و
آله، و اجرنی منها بفضل رحمتک، و اقلنی عثراتی بحسن اقالتک، و لا تخذلنی یا
خیر المجیرین، انک تقی الکریهة، و تعطی الحسنة، و تفعل ما ترید، و انت علی
کل شیء قدیر، اللهم صل علی محمد و آله اذا ذکر الأبرار، و صل علی محمد و
آله ما اختلف اللیل و النهار صلاة لا ینقطع مددها، و لا یحصی عددها صلاة
تشحن الهوآء و تملأ الأرض و السمآء، صلی الله علیه حتی یرضی و صلی الله
علیه و آله بعد الرضا صلاة لا حد لها و لا منتهی یا ارحم الراحمین.» [5] . خداوندا!
بر محمد و آل محمد درود فرست و مرا به فضل و رحمتت از آن آتشی که قهرت آن
را میافروزد نجات ده و لغزشهای مرا به عفو و کرم نیکویت ببخش و مرا ای
بهترین پناه دهندگان در روز جزا محروم و خوار و ذلیل مکن. خداوندا چون تو
قادری از هر عذابی باز داری و هر احسانی را به بندگانت ارزانی داری و آنچه
خواهی انجام دهی و بر هر کاری توانایی (پس قادری تا همه درخواستهای مرا
برآوردی). خداوندا هرگاه نام نیکان برده میشود، بر محمد و آل محمد
درود فرست تا وقتی که شب و روز در گردش است، درودی بینهایت و بیشمار،
درودی که بوی خوشش فضای عالم را پر کرده و آوازش آسمان و زمین را فراگیرد.
خداوندا آن قدر بر او درود فرست که راضی شود و پس از رضایت او باز هم به
درود و رحمت خود ادامه بده، درودی بیحد و بیپایان، ای بخشندهترین
بخشایندگان...» این فرازهایی از دعای امام علیهالسلام مشتمل بر توصیف
هولناک و کشندهای از آتش دوزخ است که خداوند برای تبهکاران و خودکامگان و
بندگان سرکش و طاغوتها آفریده است برای آن کسانی که ظلم و فساد را در روی
زمین اشاعه دادهاند و آنان انواع عذابها را در آتش دوزخ میبینند به حدی
که هول و هراس آن قابل توصیف نیست، خداوند ما را از آن عذابها باز دارد. در
این جا دعای شریف امام علیهالسلام که پس از نماز شب آن را میخواند،
پایان گرفت، دعایی که از برجستهترین و عالیترین دعاهای اهلبیت
علیهمالسلام است.
[~hr~]پی نوشت ها: (1)
امام علیهالسلام، در این جمله اشاره به دشمنی ابلیس با انسان فرموده است
که از خداوند مهلت خواست تا آدمیان را گمراه سازد، به طوری که در آیه شریفه
آمده، عرض کرد: «انظرنی الی یوم یبعثون». [2] این سخن امام علیهالسلام اشاره دارد به آیه شریفه: «کمثل الشیطان اذ قال للانسان اکفر فلما کفر قال انی بربیء منک.». [3]
امام علیهالسلام در این جمله به آیه شریفه: «لقد خلقنا الانسان من سلالة
من طین، ثم جعلناه نطفة فی قرار مکین، ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة
مضغة فخلقنا المضغة عظاما فکسونا العظام لحما، ثم انشأناه خلقا آخر فتبارک
الله احسن الخالقین» اشاره فرموده است. [4] فی ظلال القرآن: 17 / 16. [5] صحیفه سجادیه: دعای سی و یکم. منبع: تحلیلی از زندگانی امام سجاد (جلد 1)؛ باقر شریف قرشی مترجم محمد رضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام 1372.
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 481