نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 163
پردهپوشی از گناه
از جمله الطاف خداوندی بر بندهاش، پردهپوشی در هنگام ارتکاب معصیت
اوست در صورتی که اگر اراده فرماید او را رسوا میکند و در انظار مردم
بیاعتبار میسازد، همچنان که الطاف خداوند بر گنهکار آن است که بر او کرم
میکند و روزی میدهد در حالی که اگر بخواهد مانع میشود و او را از گرسنگی
میمیراند و لیکن اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که از گناه گنهکاران
بگذرد به امید این که فرصتی پیدا کنند و به راه حق و هدایت برگردند و کسی
از آنان نگونبخت نگردد مگر آن که بر گنهکاری و دوری از حق پافشاری و اصرار
ورزد... این بود قسمتی از محتوای کلمات امام سجاد علیهالسلام و اینک به فرازهای دیگری از این دعای شریف گوش فرامیدهیم. انت
الذی فتحت لعبادک بابا الی عفوک، و سمیته التوبة، و جعلت علی ذلک الباب
دلیلا من وحیک لئلا یضلوا عنه، فقلت تبارک اسمک:[توبوا الی الله توبة نصوحا
عسی ربکم ان یکفر عنکم سیئاتکم و یدخلکم جنات تجری من تحتها الأنهار یوم
لا یخزی الله النبی والذین امنوا معه نورهم یسعی بین ایدیهم و بایمانهم
یقولون ربنا اتمم لنا نورنا و اغفرلنا انک علی کل شیء قدیر][1] فما عذر من
اغفل دخول ذلک المنزل بعد فتح الباب و اقامة الدلیل، و انت الذی زدت فی
السوم علی نفسک لعبادک، ترید ربحهم فی متاجرتهم لک، و فوزهم بالوفادة علیک،
و الزیادة منک، فقلت تبارک اسمک و تعالیت:[من جآء بالحسنة فله عشر امثالها
و من جآء بالسیئة فلا یجزی الا مثلها][2] و قلت:[مثل الذین ینفقون اموالهم
فی سبیل الله کمثل حبة انبتت سبع سنابل فی کل سنبلة مائة حبة والله یضاعف
لمن یشآء][3] و قلت:[من ذا الذی یقرض الله قرضا حسنا فیضاعفه له][4] اضعافا
کثیرة، و ما انزلت من نظائرهن فی القرآن من تضاعیف الحسنات، و انت الذی
دللتهم بقولک من غیبک و ترغیبک، الذی فیه حظهم علی ما لو سترته عنهم، لم
تدرکه ابصارهم، و لم تعه اسماعهمم، و لم تلحقه اوهامهم، فقلت:[اذکرونی
اذکرکم و اشکروا لی و لا تکفرون][5] و قلت:[لئن شکرتم لأزیدنکم و لئن کفرتم
ان عذابی لشدید][6] و قلت:[ادعونی استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتی
سیدخلون جهنم داخرین][7] فسمیت دعآءک عبادة و ترکه استکبارا، و توعدت علی
ترکه دخول جهنم داخرین، فذکروک بمنک، و شکروک بفضلک، و دعوک بامرک، و
تصدقوا لک طلبا لمزیدک، و فیها کانت نجاتهم من غضبک، و فوزهم برضاک، و لو
دل مخلوق مخلوقا من نفسه علی مثل الذی دللت علیه عبادک منک کان موصوفا
بالاحسان، و منعوتا بالامتنان، و محمودا بکل لسان فلک الحمد ما وجد فی حمدک
مذهب، و ما بقی للحمد لفظ تحمد به، و معنی ینصرف الیه، یا من تحمد الی
عباده بالاحسان و الفضل، و غمرهم بالمن و الطول ما افشی فینا نعمتک، و اسبغ
علینا منتک، و اخصنا ببرک، هدیتنا لدینک الذی اصطفیت، و ملتک التی ارتضیت،
و سبیلک الذی سهلت و بصرتنا الزلفة لدیک، و الوصول الی کرامتک... «خداوندا
تویی که همیشه دری به روی بندگانت به سوی عفو و بخشش خود گشودهای و آن را
توبه نامیدهای و برای توبه راهنمایی از طریق وحی گماردهای تا بندگان تو
آن را گم کنند و تو ای خداوند بزرگ فرمودهای: (ای مؤمنان به درگاه خدا
توبه نصوح کنید، باشد که خداوند از گناهان شما بگذرد و شما را در باغ بهشت
جا دهد که زیر درختانش نهرها جاری است، در آن روزی که خداوند پیامبر و سایر
گروندگان به او را خوار و ذلیل نمیسازد، در آن روز نور ایشان در پیش رو و
سمت راست آنها میرود و در آن حال گویند پروردگارا تو نور ما را به حد
کمال رسان و ما را ببخش که تنها تو بر هر چیز توانایی.) پس خداوندا بهانه
گنهکارانی که در اثر غفلت خود توبه را به تأخیر اندازند با وجود باز بودن
در توبه و اقامه دلیل، چیست؟! در صورتی که تو در معامله با بندگان، رعایت
سود آنها را بر خود لازم دانستهای و مایلی که آنها در معاملات خود با تو
سود ببرند و هنگامی که پس از مرگ بر تو وارد میشوند سعادتمند شوند و علاوه
بر مزدشان، پاداش عطا فرمایی، خداوندا تو که نام مقدست گرامی است
فرمودهای: (هر کس کار نیک انجام دهد، ده برابر پاداش میبیند و هر که عمل
بدی به جا آورد کیفری معادل آن را میبیند.) و نیز فرمودهای: (مثل کسانی
که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند مانند دانه گندمی است که کاشته
میشود و از هر دانه هفت خوشه میروید و در هر خوشه صد دانه دارد، و خداوند
به هر که خواهد بیش از آن هم عطا میکند.) و باز فرمودهای: (کیست که به
خداوند قرض الحسنه دهد تا آن که خداوند چندین برابر آن را به وی پاداش
مرحمت کند؟) و دیگر آیاتی را که نظیر اینها درباره چندین برابر بودن پاداش
حسنات فروفرستادهای، و تو ای خداوند بزرگ با این سخنانی که از عالم غیب
فرستادهای بندگانت را به نیکی و نیکوکاری ترغیب و تشویق کردهای تا از
دریای بیکران احسان تو بهرهمند شوند که اگر تو اینها را از مردم پنهان
میداشتی مردم آن حقایق را نه به چشم میدیدند و نه به گوش میشنیدند و نه
فکرشان به آنها میرسید، و نیز فرمودی: (- ای بندگان من - مرا به یاد آورید
تا من هم شما را یاد کنم و سپاسگزار نعمتهای من باشید و ناسپاسی نکنید.) و
باز فرمودهای: (اگر سپاسگزاری کنید نعمتها را افزون کنم و اگر ناسپاسی
کنید عذاب من دشوار خواهد بود) و فرمودهای: (مرا بخوانید تا دعای شما را
بپذیرم و کسانی که از عبادت من روگردان شوند به زودی با ذلت و خواری وارد
جهنم خواهند شد.) خداوندا! تو دعا و درخواست بندگان را عبادت نامیدهای و
ترک مناجات و تضرع را تکبر و استکبار خواندهای و ترک دعا و تضرع به درگاهت
را باعث عذاب توأم با ذلت و خواری شمردهای. خداوندا! اینک که به لطف تو،
توفیق دعا را یافته و به دستور تو جرأت درخواست از تو را پیدا کردهاند و
به خاطر تو به مستمندان صدقه میدهند و امیدوار افزایش احسان تو هستند، در
حالی که همان دعا باعث نجات آنان از غضب تو شده و آنان را به مرحله رضا و
خشنودی تو میرساند. اگر یکی از بندگانت با دیگری چنین رفتار میکرد به طور
یقین به احسان و نیکوکاری معروف میشد، پس خداوندا! حمد و سپاس تو را به
حدی که فهم و ادراک ما برسد به جا میآوریم، ای خدایی که با فضل و احسان
بیانتهایت بندگان را غرق نعمت کرده و به حمد و ثنایت واداشتهای، چقدر
عنایت خود را درباره ما ظاهر ساختهای و نعمتهای خویش را بر ما ارزانی
داشتهای و ما را به دینی که برگزیده توست هدایت نمودهای و ما را جزو ملتی
قرار دادهای که آنها را پسندیده و راه هدایت خود را به آنان نشان دادهای
و برای تقرب به پیشگاهت و پیوستن به دریای کرمت به ما چشم بصیرت عطا کرده و
به سوی خود دعوت فرمودهای -» امام علیهالسلام در این بخش سخنان خود،
از لطف بیکران و فضل بیپایان پروردگار نسبت به گنهکاران از بندگانش سخن
گفته است که خداوند در توبه و آمرزش را برای نجات ایشان از هلاکت و رهایی
از عذاب در عالم آخرت به روی ایشان گشوده است و توبه است که گناهان را زایل
کرده و آدمی را از گردابهای هولناک نجات میدهد، با این شرط که انسان
توبهکار واقعا پشیمان شده و از گناهی که مرتکب شده است نادم باشد و دوباره
تکرار نکند. امام علیهالسلام از لطف دیگر پروردگار نسبت به بندگانش
سخن گفته است و آن عبارت از تشویق انسانها به احسان و نیکی به مردم و صدقه و
انفاق بر فقرا و مستمندان است و در برابر این احسان و انفاق پاداش فراوانی
را در سرای آخرت و جهان ابدی برای ایشان ضمانت فرموده است و تمامی اینها
برای نجات و سعادت بندگان میباشد، به راستی که چقدر لطف او فراوان و فضل و
احسانش نسبت به بندگان بیحساب است! امام علیهالسلام در این بخش از
دعا، به شکر و سپاس نعمتهای الهی اشاره فرموده است که خود باعث افزونی نعمت
است، و همچنین دعا و تضرع به درگاه باری تعالی را مطرح کرده که خداوند
متعال دعا را عبادت دانسته و ترک دعا و زاری را بر حسب بیان و اظهار قرآن
مجید سرکشی و استکبار شمرده است. و اینک به بخش دیگری از این دعای شریف
توجه میکنیم: اللهم و انت جعلت من صفایا تلک الوظایف،،و خصایص تلک
الفروض، شهر رمضان الذی اختصصته من سائر الشهور، و تخیرته من جمیع الأزمنة و
الدهور، و اثرته علی کل اوقات السنة بما انزلت فیه من القرآن و النور، و
ضاعفت فیه من الایمان و فرضت فیه من الصیام، و رغبت فیه من القیام، و اجللت
فیه من لیلة القدر التی هی خیر من الف شهر، ثم آثرتنا به علی سائر الأمم، و
اصطفیتنا بفضله دون اهل الملل فصمنا بامرک نهاره، و قمنا بعونک لیله،
متعرضین بصیامه و قیامه لما عرضتنا له من رحمتک، و تسببنا الیه من مثوبتک. و
انت الملیء بما رغب فیه الیک، الجواد بما سئلت من فضلک، القریب الی من
حاول قربک، و قد اقام فینا هذا الشهر مقام حمد، و صحبنا صحبة مبرور و
اربحنا افضل ارباح العالمین، ثم قد فارقنا عند تمام وقته، و انقطاع مدته و
وفاء عدده، فنحن مودعوه وداع من عز فراقه علینا و غمنا، و اوحشنا انصرافه
عنا، و لزمنا له الذمام المحفوظ، و الحرمة المرعیة و الحق المقضی... «خداوندا
تو به لطف و احسان خودت، یکی از بهترین وظایف و خصوصیترین تکلیفها،
فریضههای ماه مبارک رمضان را مقرر فرمودهای و به واسطه همین ویژگیها این
ماه را نسبت به ماههای دیگر ممتاز کردهای و از میان همه زمانها و روزگاران
این ماه را برگزیدهای و بر تمام اوقات سال به واسطه نزول قرآن و نور
هدایت ترجیح دادهای و در این ماه اجر و ثواب ایمان و کارهای نیک را چندین
برابر فرموده و روزه گرفتن را به مردم واجب کردهای و مردم را برای ادای
نماز و شب زندهداری در شبهای این ماه، ترغیب و تحریص نمودهای و در این
ماه شب قدر را گرامی داشتهای که فضیلت عبادت در آن شب از هزار ماه بالاتر
است. وانگهی ما امت اسلامی را به واسطه روزه ماه رمضان و شب قدرش بر سایر
امتها برتری دادهای، پس ما به فرمان تو روزهای آن را روزهدار و شبهایش را
به یاری و توفیق توبه اقامه نماز میپردازیم و هدف ما از روزه و نماز در
این ماه این است که مشمول رحمت و احسان تو گردیم و وسیلهای برای آن باشد
که شایستگی ثواب و اجر تو را که در این ماه مقرر داشتهای، به دست آوریم،
همان طوری که مقصود تو از واجب کردن روزه و مقرر داشتن اعمال شب قدر، آن
است که بندگان خود را شایسته رحمت و سزاوار احسان خود سازی در صورتی که تو
از این اطاعت و عبادت بینیازی و هر چه میخواهند بلاعوض میبخشی و به هر
بندهای که به درگاهت تقرب جوید بسیار نزدیکی. خداوندا! تو مقام این ماه را
در میان ما امت اسلامی پسندیده و گرامی داشتهای و برای ما هم مصاحب خوبی
شده و عالیترین سود را در این ماه، از میان تمام مردم جهان به ما عطا
فرمودی. سپس موقعی که این ماه پایان گرفت و ما آن را وداع گفتیم، اما همچون
کسی که فراقش بر ما گران است از آن جدا شدیم، عهد مودت آن در دلهای ما
محفوظ است و ما خود را مدیون آن میدانیم و حق آن را رعایت کرده و حرمت آن
را پاس میداریم...» امام علیهالسلام با این عبارات به فضیلت ماه
مبارک رمضان اشاره فرموده است که خداوند آن را بر سایر ماهها امتیاز داده و
فضایل فراوانی را به این ماه شریف اختصاص داده است، روزه این ماه را واجب
کرده و شب زندهداری و عبادت و اطاعت خود را در آن مستحب فرموده است و مزد و
اجر اعمال نیک را در این ماه چندین برابر مقرر داشته و تنها در این ماه،
شب قدر را که بهتر از هزار ماه است، قرار داده و مسلمانان را فقط به چنین
افتخاری نایل کرده و به آنها چنین نعمتی را ارزانی داشته است نه بر سایر
امتها، به خاطر آن که در پیشگاه او به درجات بالاتر و مقامات عالیه
برسند... و امام علیهالسلام اندوه خود را در مورد جدایی از این ماه با
عظمت که در هر ثانیه آن حسنات و اعمالی را به دست میآورد که هر چه بیشتر
باعث نزدیکی او به درگاه الهی میگردید، ابراز میدارد. و اینک به قسمت
دیگری از این دعای شریف گوش فرامیدهیم: فنحن قائلون: السلام علیک یا
شهر الله الأکبر، و یا عید اولیائه السلام علیک یا اکرم مصحوب من الأوقات، و
یا خیر شهر فی الأیام و الساعات، السلام علیک من شهر قربت فیه الأمال، و
نشرت فیه الأعمال، السلام علیک من قرین جل قدره موجودا، و افجع فقده
مفقودا، و مرجو آلم فراقه، السلام علیک من الیف انس مقبلا فسر، و أوحش
منقضیا فمض، السلام علیک من مجاور رقت فیه القلوب، و قلت فیه الذنوب،
السلام علیک من ناصر اعان علی الشیطان، و صاحب سهل سبل الاحسان، السلام
علیک ما اکثر عتقآء الله فیک! و ما اسعد من رعی حرمتک بک! السلام علیک ما
کان امحاک للذنوب! و استرک لأنواع العیوب! السلام علیک ما کان اطولک علی
المجرمین! و اهیبک فی صدور المؤمنین! السلام علیک من شهر لا تنافسه الأیام،
السلام علیک من شهر هو من کل امر سلام، السلام علیک غیر کریه المصاحبة، و
لا ذمیم الملابسة، السلام علیک کما وفدت علینا بالبرکات و غسلت عنا دنس
الخطیئات، السلام علیک غیر مودع برما، و لا متروک صیامه سأما، السلام علیک
من مطلوب قبل وقته، و محزون علیه قبل فوته، السلام علیک کم من سوء صرف بک
عنا، و کم من خیر افیض بک علینا، السلام علیک و علی لیلة القدر التی هی خیر
من الف شهر، السلام علیک ما کان احرصنا بالامس علیک! و اشد شوقنا غدا
الیک! السلام علیک و علی فضلک الذی حرمناه، و علی ماض من برکاتک سلبناه...»
«پس ما میگوییم: درود بر تو ای ماه بزرگ خدا و ای عید اولیای خدا!
درود ای گرامیترین همدم و ای که در همه وقت بهترین مونس ما بودی. و درود بر
تو ای ماهی که بهترین روزها و بهترین ساعتها را داشتی، درود بر تو ای ماهی
که آمال و آرزوها را نزدیک میکردی و اعمال نیک در تو بیشتر از سایر ماهها
انجام میگرفت، درود بر تو که همدم و همراه با عزت و جلال ما بودی و از
فراق و دوری تو ما سخت نالانیم و مایه امید اهل ایمان بودی و دوریت دل آنان
را به درد آورد. درود بر تو ای ماه عزیزی که با آمدن تو انس و نشاط آمد و
با رفتن تو دلها را وحشت و غم فراگرفت، درود بر تو ای ماهی که در اثر
همراهی با تو دلهای ما رقت یافت و گناهان ما کمتر شد، درود بر تو ای ماه
بزرگ که ما را در مبارزه با شیطان یاری کردی و راه احسان و نیکی را - که بر
ما سخت و گران میآمد - سهل و آسان کردی، درود بر تو ای ماه عزیز، چقدر
آزاد شدگان از آتش دوزخ در تو فراوان بودند و چه خوشبخت شد آن که حرمت تو
را پاس داشت درود بر تو که چقدر گناهان را که تو باعث از میان رفتن و انجام
نگرفتن آن شدی و چه عیبهایی که باعث پردهپوشی آنها گشتی! درود بر تو که
چقدر احسانت بر گنهکاران زیاد و هیبت و جلالت در دل اهل ایمان فراوان است،
درود بر تو ای ماه عزیز که هیچ روزگاری در پاکی و زیبایی به پای تو نرسد،
درود بر تو ای ماه خدا که خداوند به خاطر تو رحمت و سلام فروفرستاد، درود
بر تو، که مصاحبت تو هیچ سنگینی نداشت و هیچ گاه از بودن با تو احساس
ناراحتی نکردیم، درود بر تو چنان که با رحمت و برکت بر ما نازل شدی ما را
از بدی گناهان پاک و پاکیزه ساختی، درود بر تو نه خداحافظی از روی ملالت و
نه آن که از روزهداری تو خسته شده و آن را ترک گفتهایم، درود بر تو ای
ماهی که قبل از آمدن تو مشتاق دیدارت بودیم و هنگام رفتنت غمگینیم، درود بر
تو که چه بسیار بدیها به واسطه تو از ما برطرف شد و چه بسیار نیکیها که بر
ما از طرف خداوند سرازیر گشت، درود بر تو و بر شب قدر تو که از هزار ماه
بالاتر است، درود بر تو که چقدر به دیدار تو در گذشته اشتیاق داشتیم و چقدر
به دیدار آیندهات علاقهمندیم! درود بر تو و بر فضیلت و شرف تو که با
رفتنت از آن همه فضیلت محروم گشتیم و درود بر روزهای گذشتهات که از دست ما
رفتند...» به راستی که امام علیهالسلام ماه مبارک رمضان را با این
همه تحیات و درودهای گرم عطرآگین و با اشتیاقی آمیخته بر مرارت و تأسف از
جدایی و فراق آن، وداع میگوید، زیرا که این ماه شریف برای آن حضرت میدان
کارهای خیر و اعمال پسندیدهای بود که باعث نزدیکی وی به خدای متعال میشد.
امام علیهالسلام ویژگیهای این ماه شریف و امتیازات آن را به ماههای دیگر
بیان کرده است. و اینک به قسمت دیگری از این دعای شریف گوش میسپاریم: «اللهم
انا اهل هذا الشهر الذی شرفتنا به، و وفقتنا بمنک له، حین جهل الأشقیاء
وقته، و حرموا لشقائهم فضله، انت ولی ما آثرتنا به من معرفته، و هدیتنا له
من سنته، و قد تولینا بتوفیقک صیامه و قیامه علی تقصیر، و ادینا فیه قلیلا
من کثیر... «خداوندا ما اهل و شایسته این ماه بزرگ تو بودیم که تو ما
امت اسلامی را به این ماه شرافت دادی و ما را به لطف خود بر عبادت در این
ماه موفق کردی در حالی که مردمان نگونبخت و اشقیای امت شرافت این ماه را
نشناختند و به خاطر شقاوتشان از فضیلت این ماه محروم ماندند. خداوندا تو
ولی نعمت مایی که ما را برای کسب فضیلت این ماه برگزیدی و به انجام وظایف و
آدابش هدایت کردی و اینک ما با همه تقصیر خود به توفیق تو توانستهایم
روزه و نماز آن را به جا آوریم و اندکی از آداب فراوان این ماه شریف را
انجام دهیم. اللهم فلک الحمد اقرارا بالاسآءة، و اعترافا بالاضاعة، و
لک من قلوبنا عقد الندم، و من السنتنا صدق الاعتذار، فاجرنا علی ما اصابنا
فیه من التفریط اجرا نستدرک به الفضل المرغوب فیه، و نعتاض به من انواع
الذخر المحروص علیه، و اوجب لنا عذرک علی ما قصرنا فیه من حقک، و ابلغ
باعمارنا ما بین ایدینا من شهر رمضان المقبل، فاذا بلغتناه فاعنا علی تناول
ما انت اهله من العبادة، وادنا الی القیام بما یستحقه من الطاعة، و اجر
لنا من صالح العمل ما یکون درکا لحقک فی الشهرین من شهور الدهر... خداوندا!
تو را سپاس میگوییم و به بدکاری و نقص اعمالمان اعتراف داریم و برای این
نقص و کاستیمان در دلهایمان احساس پشیمانی میکنیم و با زبانمان عذر و
پوزش میطلبیم پس به عنایت خود در قبال این کاستیها اجر و پاداش کامل بر ما
عطا فرما تا به لطف و رحمت تو بدان وسیله مشمول اجر اخروی گردیم، و عذر
تقصیر ما را بپذیر و در مورد اعمالی که حق آنها را به جا نیاوردهایم از ما
بگذر و عمرهای ما را تا ماه رمضان آینده طولانی فرما و چون عمر باقی دادی،
توفیق بده تا به فیض عبادتی که شایسته درگاه توست نایل شویم و بر ادای
نماز و طاعتی که سزاوار پیشگاه توست ما را موفق بدار و ما را به انجام
اعمال شایسته وادار تا بتوانیم حق طاعت تو را در دو ماه - رمضان گذشته و
آینده - از ماهها ادا کنیم. اللهم و ما الممنا به فی شهرنا هذا من لمم
او اثم، او واقعنا فیه من ذنب واکتسبنا فیه من خطیئة علی تعمد منا، او
انتهکنا به حرمة من غیرنا، فصل علی محمد و آله، و استرنا بسترک، و اعف عنا
بعفوک، و لا تنصبنا فیه لأعین الشامتین، و لا تبسط علینا فیه السن الطاغین،
و استعملنا بما یکون حطة و کفارة لما انکرت منا فیه برافتک التی لا تنفد، و
فضلک الذی لا ینقص، اللهم صل علی محمد و آله، و اجبر مصیبتنا بشهرنا، و
بارک فی یوم عیدنا و فطرنا، و اجعله من خیر یوم مر علینا، اجلبه لعفو، و
امحاه لذنب، و اغفرلنا ما خفی من ذنوبنا و ما علن... پروردگارا در این
ماه شریف هر گناه و لغزشی که از ما سر زده و یا از روی عمد مرتکب خطایی
شدهایم و یا از روی فراموشی به خودمان ستم روا داشتهایم و یا هتک حرمت
دیگران را کردهایم، اولا بر محمد و آل محمد درود فرست و سپس همه آن گناهان
را در پرده رحمت خود پوشیدهدار و به عفو و کرمت از ما درگذر و ما را در
معرض سرزنش ملامتگران قرار مده و زبان طعنه گویان را بر ما باز مگردان و ما
را به راه خیری هدایت کن که باعث محو شدن و کفاره گناهانمان باشد و به لطف
و رحمت بیپایانت بر محمد و آل محمد درود فرست و مصیبت فراق این ماه عزیز
را با لطف خودت جبران کن و روز عید را بر ما مبارک گردان و آن را از نظر
عفو و گذشت بهترین روز ما قرار بده و آن را روز محو گناهان ما بگردان و
تمام گناهان ظاهری و پنهانی ما را ببخش...» آیا به این همه تواضع و
کرنش در برابر پروردگار بزرگ توجه دارید و ملاحظه میفرمایید که چگونه طلب
مغفرت و بخشش میکند و در پیشگاه خداوند به تقصیر از انجام عبادت و طاعت
چنان که شایسته ماه مبارک رمضان است، اعتراف دارد، این گوینده و وداع کننده
امام زین العابدین علیهالسلام است، الله اکبر!!! حقا که این امام بزرگوار
تنها نمونه جهان پرهیزگاران و شایستگان است. اینک به آخرین بخش این دعای شریف گوش فرامیدهیم: اللهم
اسلخنا بانسلاخ هذا الشهر من خطایانا، و اخرجنا بخروجه من سیئاتنا، و
اجعلنا من اسعد اهله به، و اجزلهم قسما فیه، و اوفرهم حظا منه، اللهم و من
رعی حق هذا الشهر حق رعایته، و حفظ حرمته حق حفظها، وقام بحدوده حق قیامها،
و اتقی ذنوبه حق تقاتها، او تقرب الیک بقربة اوجبت رضاک له، و عطفت رحمتک
علیه، فهب لنا مثله من وجدک، و اعطنا اضعافه من فضلک، فان فضلک لا یغیض، و
ان خزآئنک لا تنقص بل تفیض، و ان معادن احسانک لا تفنی، و ان عطاءک للعطآء
المهنا... «خداوندا با تمام شدن این ماه، بین ما و خطاهایمان جدایی
بینداز و با رفتن این ماه گناهان ما را از نامه اعمالمان محو گردان و ما را
از جمله سعادتمندترین اشخاص در این ماه قرار بده و جزو کسانی محسوب بدار
که بیشترین سهم و بهره را از این ماه شریف داشتهاند، خداوندا هر کسی که به
طور کامل رعایت حق این ماه را کرده و احترام آن را به طور شایسته نگهداشته
و به شایستگی به حدود و وظایف این ماه قیام کرده و از ارتکاب گناهان کاملا
دوری جسته و یا به درگاه تو مقرب گشته و با کردار خود موجب رضای تو شده
است، سهم ما را نیز از رحمت و کرم خود به اندازه سهم آن کس و چندین برابر
بیشتر قرار بده، زیرا که لطف تو با بخشش و کرم کم نگردد و گنجینههای
احسانت نه تنها کم نشود بلکه فزونتر گردد و معادن احسان تو بیپایانند و
بخششهای تو گواراترین بخششهاست. اللهم صل علی محمد و آله، و اکتب لنا
مثل اجور من صامه او تعبد لک فیه الی یوم القیامة، اللهم انا نتوب الیک فی
یوم فطرنا الذی جعلته للمؤمنین عیدا و سرورا، و لأهل ملتک مجمعا و محتشدا
من کل ذنب اذنبناه او سوء اسلفناه، او خاطر شر اضمرناه توبة من لا ینطوی
علی رجوع الی ذنب، و لا یعود بعدها فی خطیئة توبة نصوحا خلصت من الشک و
الارتیاب، فتقبلها منا و ارض عنا و ثبتنا علیها... خداوندا بر محمد و
آل محمد درود فرست و همانند اجر و مزد تمام کسانی که روزه این ماه را گرفته
و یا عبادت تو را تا روز قیامت به جا آورند به ما نیز مرحمت فرما، خدایا
ما در روز عید فطری که تو آن را برای مؤمنان عید و باعث خشنودی و سرور قرار
دادهای و برای امت اسلامی محفل جشن و اجتماع با شکوه قرار دادهای از
صمیم قلب از هر گناهی که قبلا مرتکب شدهایم و یا عمل بدی که از ما سر زده
است و یا هر فکر بدی که در دل ما خطور کرده است توبه میکنیم چنان توبهای
که دوباره به سوی گناه برنگردیم و توبه نصوح که هرگز دوباره مرتکب گناه
نشویم و توبهای که هرگز آلوده به شک و تردید نباشد، پس خداوندا تو با لطف و
کرمت توبه ما را بپذیر و از ما راضی و خشنود باش و در این توبه ما را
استوار بدار. اللهم ارزقنا خوف عقاب الوعید، و شوق ثواب الموعود حتی
نجد لذة ما ندعوک به، و کآبة ما نستجیرک منه، و اجعلنا عندک من التوابین
الذین اوجبت لهم محبتک، و قبلت منهم مراجعة طاعتک، یا اعدل العادلین. اللهم
تجاوز عن آبائنا و امهاتنا و اهل دیننا جمیعا من سلف منهم، و من غبر الی
یوم القیامة. اللهم صل علی محمد نبینا و آله، کما صلیت علی ملائکتک
المقربین، و صل علیه و آله کما صلیت علی انبیآئک المرسلین، و صل علیه و آله
کما صلیت علی عبادک الصالحین، و افضل من ذلک یا رب العالمین، صلاة تبلغنا
برکتها، وینالنا نفعها، و یستجاب لها دعآؤنا، انک اکرم من رغب الیه، و اکفی
من توکل علیه، و اعطی من سئل من فضله، و انت علی کل شیء قدیر....» [8] . پروردگارا
به ما حالت ترس از مجازات و وعده عذاب و شوق ثواب و وعده پاداش مرحمت کن
تا آن که لذت دعا و مناجات با تو، و دشواری عمل بدی را که باعث طلب عفو است
در خود احساس کنیم و ما را از جمله توبه کنندگانی قرار ده که محبت و دوستی
خود را بر آنان لازم کردهای و از آنان بازگشت به طاعت و بندگی را قبول
کردهای. ای عادلترین عادلان، خداوندا از گناهان پدران، مادران و همکیشان
ما؛ همه آنهایی که از این دنیا رفتهاند و کسانی که تا روز قیامت به دنیا
میآیند، چشم پوشی کن و از همه درگذر. خداوندا بر پیامبر ما محمد و آل محمد
درود فرست همانطوری که بر تمام فرشتگان مقربت درود و رحمت میفرستی و بر
آن حضرت و خاندانش درود فرست چنان که بر پیامبران مرسلت درود و رحمت
میفرستی و بر او و خاندان پاکش درود فرست همان طوری که بر بندگان
شایستهات درود و رحمت میفرستی و بلکه افضل و کاملتر از آنها. ای پروردگار
جهان! چنان درود و رحمت کاملی که ما هم از آن بهرهمند شویم و از برکات آن
سود ببریم، و از آن رو دعاهای ما را مستجاب نما زیرا که تو بخشندهتر از
هر کسی هستی که مردم اشتیاق بخشش او را دارند و از هر شخص مورد اعتماد
موثقتری و بخشندهترین کسی هستی که مردم تقاضای بخشش کنند و تو بر هر کاری
توانایی...» به راستی این دعای شریف بلکه سایر دعاهای امام
علیهالسلام از کلماتی است که بر ژرفای دلها نشیند و قلبها را تکان میدهد و
باعث نیروی تقوا و ایمان میگردد همچنان که گنهکاران را بر پشیمانی و حسرت
و تأسف بر تقصیرات و نواقص اعمالش در برابر خدا وا میدارد.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) تحریم / 8. (2) انعام / 110. (3) بقره / 261. (4) حدید / 11. (5) بقره / 152. (6) ابراهیم / 7. (7) غافر / 60. (8) صحیفه سجادیه: دعای چهل و چهارم. منبع: تحلیلی از زندگانی امام سجاد (جلد 1)؛ باقر شریف قرشی مترجم محمد رضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام 1372.
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 163