responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 6

آشنائی به کتب آسمانی و هدایت نصرانی

یکی از اصحاب امام موسی کاظم علیه‌السلام - به نام یعقوب بن جعفر - حکایت نماید:
روزی در محضر مبارک آن حضرت بودم، که مردی نصرانی وارد شد و اظهار داشت: من از دیاری دور دست، با تحمل سختی‌ها و مشقت آمده ام. و سپس افزود: نزدیک سی سال است، که از خداوند خواسته ام تا مرا به بهترین و کاملترین ادیان راهنمائی نموده؛ و نیز به برترین بندگان هدایتم فرماید.تا آن که شبی در خواب شخصی را دیدم، که بیان اوصاف و فضایل مردی را در حوالی شهر دمشق می‌کرد؛ پس چون از خواب بیدار شدم و رهسپار دمشق گشتم؛ و چون آن مرد را یافتم، پس از صحبتهای مفصل، گفت: گمشده تو در یثرب - شهر مدینه - است؛ و چون وارد یثرب شوی از شخصیتی به عنوان موسی بن جعفر علیه السلام سئوال کن که منزلش کجاست؟ و چون او را یافتی به مقصود خویش خواهی رسید. و اکنون به محضر شما آمده ام.
راوی گوید: مرد نصرانی در حالی جریان را تعریف می‌کرد، که ایستاده و بر عصای خود تکیه زده بود؛ و در پایان اظهار داشت: اگر اجازه بفرمائی دست به سینه بنشینم.
امام علیه‌السلام اظهار داشت: اجازه نشستم داری ولی بدون دست به سینه، بلکه آزاد و راحت باش. پس نشست و گفت: آن مردی که شما را به من معرفی نمود سلام رساند، آیا جواب سلام او را نمی‌دهی؟ امام کاظم علیه‌السلام فرمود: خداوند او را هدایت فرماید؛ تا زمانی که به دین اسلام نگرویده باشد جواب سلام ندارد.
نصرانی سئوال کرد:(حم - و الکتاب المبین - انا أنزلناه فی لیلة مبارکة انا کنا منذرین - فیها یفرق کل أمر حکیم)، تفسیرش چیست؟
حضرت فرمود: اما (حم) مقصود محمد صلی الله علیه و اله و سلم می‌باشد، در کتابی که بر هود علیه‌السلام نازل شده، موجود است؛ و اما (الکتاب المبین) امیر المؤمنین علی علیه‌السلام می‌باشد؛ و اما (لیلة مبارکة) حضرت فاطمه سلام الله علیها است؛ و اما (فیها یفرق کل أمر حکیم) یعنی؛ خیر کثیر از فاطمه سلام الله علیها خارج می‌شود، که همه آنها حکیم خواهند بود. سپس امام کاظم صلوات الله علیه نصرانی را مخاطب قرار داد و فرمود: اسم مادر حضرت مریم سلام الله علیها چیست؟ و در چه روزی روح حضرت عیسی علیه‌السلام در او دمیده شد؟ و در چه روزی، و چه زمانی به دنیا آمد؟ نصرانی گفت: نمی‌دانم. امام علیه‌السلام فرمود: نام مادر حضرت مریم سلام الله علیها «مرثا» بود که در زبان عرب به معنای «وهیبة» است؛ و در روز جمعه هنگام زوال ظهر آبستن شد، که خداوند این روز را گرامی داشت؛ و نیز پیغمبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم آن را به عنوان عید بزرگ مسلمین معرفی نمود. و حضرت عیسی علیه‌السلام قبل از ظهر، روز سه شنبه، در کنار رود فرات به دنیا آمد. سپس نصرانی پس از مطالبی، به حضرت عرضه داشت: اسم مادر من به زبان سریانی و عربی چه بوده است؟ حضرت فرمود: نام مادرت عنقالیة؛ و نام جده ات عنقورة؛ و نام پدرت عبدالمسیح بوده است. نصرانی گفت: صحیح و درست بیان نمودی، اکنون به فرما که اسم جدم چه بوده است؟ حضرت فرمود: نام جدت جبرئیل بود، که عده ای از لشکریان شام او را غافلگیر کرده و به شهادتش رساندند.
نصرانی این بار سئوال کرد: اسم من چه می‌باشد؛ و اکنون چه نامی را برایم انتخاب می‌نمائی؟
امام کاظم علیه‌السلام فرمود: نام تو عبد الصلیب است، که نام عبدالله را برایت برگزیده ام. در این هنگام نصرانی اسلام را پذیرفت؛ و شهادتین را به طور کامل و مشروح بر زبان جاری نمود؛ و صلیبی را که به گردن آویزان کرده بود در آورد؛ و اظهار داشت: دستور بفرمائید که صدقات و مبرات خود را به چه کسی بپردازم. حضرت فرمود:مدتی قبل یک نفر از نصاری آمد و مسلمان شد که در رفاه و و نعمت فراوانی بسر می‌برد، بروید و با هم زندگی نمائید.
شخص تازه مسلمان گفت: یا ابن رسول الله! من یکی از ثروتمندان بزرگ و معروف هستم و اموال گوناگون بسیاری را در دیار خود رها کرده ام، اکنون هر دستوری را صادر فرمائی آماده انجام آن هستم. در پایان امام کاظم علیه‌السلام او را موعظه و راهنمائی نمود، که یکی از مسلمانان خوب و متدین قرار گرفت. [1] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) اصول کافی: ج 1، ص 478، بحارالأنوار: ج 48، ص 85، ح 106، مدینة المعاجز: ج 6، ص 297، ح 2023.
در ضمن داستان بسیار طولانی بود که به طور فشرده ترجمه گردید.
منبع: چهل داستان و چهل حدیث از امام موسی کاظم؛ عبدالله صالحی؛ مهدی یار.

نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 6
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست