responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 118

پاسخ به اشکال تراشی خلیفه

مهدی عباسی، طاغوت مستبد زمان امام کاظم علیه‌السلام همواره با مظاهر تشیع به شدت مخالفت می‌کرد. در یکی از سال‌ها مهدی، وارد مدینه شد و پس از زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم با امام کاظم علیه‌السلام ملاقات کرد و برای آن که به گمان خود از نظر علمی امام علیه‌السلام را آزمایش کند! بحث حرمت شراب را در قرآن پیش کشید و پرسید:
« آیا شراب در قرآن مجید تحریم شده است »؟ آن گاه اضافه کرد: « مردم اغلب می‌دانند که در قرآن از خوردن شراب نهی شده است، ولی نمی‌دانند که معنای این نهی، حرام بودن آن است »!
امام علیه‌السلام فرمود:
« بلی، حرمت شراب در قرآن مجید صریحا بیان شده است ».
- در کجای قرآن؟!
- آنجا که خداوند (به رسول گرامی صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: « بگو پروردگار من، تنها کارهای زشت، چه آشکار و چه پنهان و نیز « اثم » (گناه) و ستم به ناحق را حرام نموده است... » [1] . آنگاه امام علیه‌السلام پس از بیان چند موضوع دیگر که در این آیه تحریم شده فرمود: « مقصود از کلمه « اثم » در این آیه که خداوند آن را تحریم نموده، همان شراب است، زیرا خدا در آیه دیگری می‌فرماید:
« از تو از شراب و قمار می‌پرسند، بگو در آن « اثم کبیر » (گناهی بزرگ) و سودهایی برای مردم هست و گناهش از سودش بزرگتر است ». [2] .
و « اثم » که در سوره اعراف صریحا حرام معرفی شده در سوره بقره در مورد شراب و قمار به کار رفته است، بنابر این شراب صریحا در قرآن مجید حرام معرفی شده است.
مهدی سخت تحت تأثیر استدلال امام علیه‌السلام قرار گرفت و بی‌اختیار رو به « علی بن یقطین » [3] کرد و گفت: « به خدا این فتوا، فتوای هاشمی است! » علی بن یقطین گفت: « شکر خدا را که این علم را در شما خاندان پیامبر قرار داده است ». [4] .
مهدی از این پاسخ ناراحت شد و در حالی که خشم خود را به سختی فرو می‌خورد، گفت:
« راستی می‌گویی ای رافضی [5] »!! [6] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) قل انما حرم ربی الفواحش ما ظهر منها و ما بطن و الاثم و البغی بغیر الحق... » (اعراف / 33).
(2) یسئلونک عن الخمر و المیسر قل فیهما اثم کبیر و منافع للناس و اثمهما اکبر من نفعهما... » (سوره بقره /219).
(3) علی بن یقطین از شیعیان بود و با اجازه امام (ع) و از روی سیاست وارد دستگاه خلافت مهدی عباسی شده بود.
(4) گویا مقصود او این بود که فضیلت امام (ع) برای مهدی عباسی نیز افتخار است زیرا بنی‌هاشم با هم قرابت داشتند.
(5) گویا مهدی با گفتن « رافضی » فهماند که من می‌دانم تو شیعه امام (ع) هستی.
(6) کلینی، الفروع من الکافی، ج 6، ص 406.
منبع: کرامات و مقامات عرفانی امام موسی بن جعفر؛ سید علی حسینی قمی، نبوغ چاپ دوم 1382.

نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست