responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 104

بذل و بخشش امام کاظم

نخست به چند مورد از اعتراف‌های اهل سنت توجه نمایید.
خطیب بغدادی: هیچ مشکلی برای من پیش نیامد که با زیارت موسی بن جعفر حل نشود. [1] . امام شافعی: قبر موسی الکاظم التریاق المجرب. [2] «در قبر موسی بن جعفر (زیارت قبر) همانند تریاکی تجربه شده می‌باشد».
ابو علی خلال از رهبران حنبلی‌ها، ما همنی امر فقصدت قبر موسی بن جعفر فتوسلت به الا و تسهل الله تعالی لی ما أحب. [3] «هیچ چیزی مرا اندوهناک نساخت جز اینکه هنگامی که متوسل به موسی بن جعفر شدم بر من آسان شد».
باب الحوائج بودن امام کاظم علیه‌السلام بر خاص و عام و شیعه و سنی به تجربه به اثبات رسیده است. هر کس از مسلمانان که مشکل داشته به زیارت حضرت مشرف شده و متوسل به وی شده است، به آبرو و مقام وی خداوند سبحان مشکل را آسان و حاجت شخص را روا ساخته است.
امام صادق علیه‌السلام فرزند خویش را «باب الله» می‌نامد و می‌فرماید: هو باب من ابواب الله عزوجل. [4] و نیز می‌فرماید: وی کسی است که بین او و خدا هیچ حجابی وجود ندارد: انها تلد مولود لیس بینه و بین الله حجاب. [5] این تعبیر یعنی موسی بن جعفر علیه السلام مظهر رحمت الهی است. موسی بن جعفر وسیله گشوده شدن مشکلات و گرفتاری‌ها است. موسی بن جعفر علیه‌السلام واسطه فیض الهی است. موسی بن جعفر علیه‌السلام فیضان و فوران فیض الهی است. موسی بن جعفر علیه‌السلام دری است که رحمت خاص الهی از آن سرازیر است. هر کس دست نیاز به این دامن پر خیر دراز کند، حاجت روا خواهد شد که وی باب الله و باب الحوائج است، و ابتغوا الیه الوسیلة. [6] وی را وسیله و واسطه بین خود و خدا قرار دهید و خدای مهربان را به مقام عظمت و عبادت و مظلومیت موسی بن جعفر علیه‌السلام سوگند دهید، بر باور یقین باشید که حاجت روا خواهید شد.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) تاریخ بغداد، ج 1، ص 133؛ منتهی الآمال، ج 2، ص 400.
(2) اعلام الهدایة، ج 9، ص 46.
(3) تاریخ بغداد، ج 1، ص 133.
(4) عیون اخبار الرضا علیه‌السلام، ج 1، ص 34.
(5) اعلام الوری، ص 310.
(6) مائده، 35.
منبع: امام کاظم الگوی زندگی؛ حبیب الله احمدی؛ انتشارات فاطیما چاپ اول 1386.

نام کتاب : دانشنامه امام کاظم علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست