responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 474

صفات امام مهدی

عبدالعظیم بن عبدالله حسنی گوید : به امام جواد علیه‌السلام عرض کردم : امید دارم که قائم آل محمد علیه‌السلام که زمین را از عدل و داد پر می‌کند همچنانکه از جور و ستم پر شده باشد، شما باشید.
امام فرمود : ای اباالقاسم تمامی ما اهل بیت قیام کننده به امر الهی و هدایتگر به دین او می‌باشیم، و اما قائمی که خداوند به وسیله‌ی او زمین را از کافران و منکران پاک می‌گرداند و آن را از عدل و داد پر می‌کند، او کسی است که ولادتش بر مردم مخفی می‌ماند و شخصش از آنان غائب می‌گردد، و بردن نامش بر ایشان حرام است، و او همنام و هم کنیه‌ی پیامبر است.
و او کسی است که زمین برای او درهم پیچیده می‌شود، و هر سختی برایش آسان می‌گردد، و اصحابش به تعداد اصحاب بدر یعنی سیصد و سیزده نفر می‌باشند که از شهرهای دور کنار او جمع می‌گردند، و این تأویل آیه‌ی قرآن است که می‌فرماید : «هر جا باشید خداوند شما را گرد هم می‌آورد به درستی که خداوند بر هر کار قادر و تواناست».
هرگاه این تعداد از اصحاب که مخلص می‌باشند گرد او جمع شوند خداوند امرش را ظاهر و آشکار می‌گرداند، و هنگامی که تعداد ده هزار نفر برای او جمع شدند به اجازه‌ی الهی خروج می‌کند و دشمنان خدا را پیاپی به قتل می‌رساند تا خداوند بزرگ خشنود گردد.
عبدالعظیم گوید : گفتم : ای مولایم چگونه می‌یابد که خدای بزرگ خشنود شده است؟
فرمود : در قلبش مهربانی و عطوفت القا می‌کند، و هنگامی که داخل شهر مدینه شد لات (اولی) و عزی (دومی) را خارج کرده و آنان را می‌سوزاند.
کلامه فی صفات القائم المنتظر
عن عبدالعظیم بن عبدالله الحسنی قال : قلت لمحمد بن علی بن موسی علیه‌السلام : انی لارجو ان تکون القائم من اهل بیت محمد الذی یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما.
فقال علیه‌السلام : یا اباالقاسم ما منا الا و هو قائم بامر الله عزوجل، و هاد الی دین الله، و لکن القائم الذی یطهر الله عزوجل به الارض من اهل الکفر و الجحود، و یملأها عدلا و قسطا هو الذی تخفی علی الناس ولادته، و یغیب عنهم شخصه، و یحرم علیهم تسمیته، و هو سمی رسول الله صلی الله علیه و اله و کنیه.
و هو الذی تطوی له الارض، و یذل له کل صعب، و یجتمع الیه من اصحابه عدة اهل بدر، ثلاثمائة و ثلاثة عشر رجلا، من اقاصی البلاد، و ذلک قول الله عزوجل : «این ما تکونوا یات بکم الله جمیعا ان الله علی کل شی‌ء قدیر». [1] .
فاذا اجتمعت له هذه العدة من اهل الاخلاص اظهر الله امره، فاذا کمل له العقد - و هو عشرة آلاف رجل - خرج باذن الله عزوجل، فلا یزال یقتل اعداء الله حتی یرضی الله عزوجل.
قال عبدالعظیم : فقلت له : یا سیدی و کیف یعلم ان الله عزوجل قد رضی؟
قال : یلقی فی قلبه الرحمة، فاذا دخل المدینة اخرج اللات و العزی فاحرقهما.

[~hr~]پی نوشت:
(1) البقرة : 148.
منبع: صحیفه امام جواد؛ جواد قیومی اصفهانی؛ دفتر انتشارات اسلامی چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست