responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 365

درخواست رفتن به حج

خدایا! حجی که بر هر که قدرت رفتن به آن را داشته باشد واجب گردانیده‌ای را روزی‌ام، نما، و در این سفر هدایتگر من بوده و راهنما به سوی آن باش، و دوری راه را برایم نزدیک گردان، و مرا بر انجام اعمال یاری فرما، و با احرامم بدنم را بر آتش حرام نما، و برای این سفر در توشه و نیرو و قدرتم افزایش عنایت کن، و پروردگارا ایستادن در پیشگاهت و آمدن به سوی خودت را روزی‌ام نما، و مرا به موفقیت پیروز نما، و سودهای ارزشمند به من هدیه کن.
پروردگارا! و از موقف حج مرا به سوی مشعر و مزدلفه حرکت ده، و آن را سبب نزدیکی به رحمتت و راهی به بهشت قرار ده، و مرا در موقف مشعر و عرفات مستقر دار، و مرا شایسته‌ی انجام اعمال و ذبح قربانی ارزشمند قرار ده، با خونی ریزان، و رگهای بریده شده، و ریختن خونهای آن، و قربانیهای سر بریده، و بریدن رگهایشان بنابر آنچه فرمان داده‌ای، و دادن قربانیهای بیشتر همانگونه که توصیف کرده‌ای.
خدایا! مرا برای نماز عید حاضر گردان، در حالیکه امید به وعده‌هایت داشته، و از تهدیداتت نگرانم، موهای سرم را تراشیده و تقصیر کرده باشم، و در فرمانبرداری‌ات تلاشم بسیارم را کرده باشم، و رمی جمرات را با چند بار انداختن هفت عدد سنگ انجام داده باشم.
خدایا! و مرا در خانه و حرمت وارد کن، و به محل امن و کعبه‌ات و جایگاه نیازمندان و خواستارانت، و میهمانان و حاجتمندانت داخل گردان، و خدایا در مقابل کوچ کردن و آمدنم بهره‌های فراوانی را به من عطا کن، و اعمال حجم و پایان زاری‌ام را با پذیرش از جانب تو و مهربانی‌ات بر من پایان بخش، ای آمرزنده ای بخشنده، ای مهربانترین مهربانان.
دعاؤه فی المناجاة بطلب الحج
اللهم ارزقنی الحج الذی افترضته [1] علی من استطاع الیه سبیلا، واجعل لی فیه هادیا و الیه دلیلا، و قرب لی بعد المسالک، و اعنی علی تأدیة المناسک، و حرم باحرامی علی النار جسدی، و زد للسفر فی زادی و قوتی و جلدی، وارزقنی رب الوقوف بین یدیک و الافاضة الیک، واظفرنی بالنجح، واحبنی بوافر الربح.
و اصدرنی رب من موقف الحج الاکبر الی مزدلفة المشعر، واجعلها زلفة الی رحمتک، و طریقا الی جنتک، و قفنی موقف المشعر الحرام و مقام وقوف [2] الاحرام، و اهلنی لتأدیة المناسک و نحر الهدی التوامک، بدم یثج، و اوداج یمج، و اراقة الدماء المسفوحة، و الهدایا المذبوحة، و فری اوداجها علی ما امرت، و التنفل بها کما رسمت [3] .
و احضرنی اللهم صلاة العید راجیا للوعد، خائفا من الوعید، حالقا شعر رأسی و مقصرا، و مجتهدا فی طاعتک مشمرا، رامیا للجمار بسبع بعد سبع من الأحجار.
و ادخلنی اللهم عرصة بیتک و عقوتک، و اولجنی محل امنک و کعبتک، و مساکینک [4] و سؤالک، و وفدک و محاویجک، و جد علی اللهم بوافر الأجر من الانکفاء و النفر، واختم لی مناسک حجی وانقضاء عجی، بقبول منک لی و رأفة منک بی، یا غفور یا رحیم، یا ارحم الراحمین.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) فرضته (خ ل).
(2) وفود (خ ل).
(3) وسمت (خ ل).
(4) مشاکیک (خ ل).
منبع: صحیفه امام جواد(ع)؛ جواد قیومی اصفهانی ؛ دفتر انتشارات اسلامی چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست