responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 287

دعای شب مبعث

از آن حضرت روایت شده که فرمود : در ماه رجب شبی است که از هر چه خورشید بر آن تابیده ارزشمندتر است، و آن شب بیست و هفتم رجب است، در صبح آن شب پیامبر به نبوت برانگیخته شد، و از شیعیان ما هر کسی در آن شب کاری انجام دهد پاداش اثر عمل شصت سال را دارد، سؤال شد : خداوند تو را گرامی بدارد عمل آن شب چیست فرمود : هنگامی که نماز عشاء را خواندی و به بستر رفتی، در هر ساعتی از شب پیش از پایانش هرگاه برخاستی دوازده رکعت نماز می‌خوانی، در هر رکعت حمد و یک سوره از سوره‌های مفصل تا سوره‌ی کافرون را می‌خوانی.
بعد از هر دو رکعت، نماز را سلام گفته و هر کدام از سوره‌ی حمد، سوره‌ی فلق و سوره‌ی ناس، و سوره‌ی توحید، و سوره‌ی کافرون، و سوره‌ی قدر را هفت بار، و هفت بار نیز آیة الکرسی را می‌خوانی.
و بعد از نماز این دعا را می‌خوانی : سپاس خدائی را سزاست که فرزندی نگرفته، و در فرمانروایی‌اش شریکی برای او نیست، و سرپرستی از ذلت ندارد، و او را بسیار بزرگ بشمار، خدایا به جایگاه‌های عزتت بر بنیانهای عرشت، و نهایت رحمتت در کتابت، و به نام بزرگ بزرگ بزرگت، و یاد برتر برتر برترت، و به کلمات تامه‌ات از تو می‌خواهم که بر محمد و خاندانش درود فرستی و آنچه را شایسته‌ی آنی در مورد من انجام دهی.
آنگاه به آنچه می‌خواهی دعا کن.
دعاؤه فی لیلة المبعث
روی عن أبی‌جعفر محمد بن علی الرضا علیهم‌السلام انه قال : ان فی رجب للیلة خیر مما طلعت علیه الشمس، و هی لیلة سبع و عشرین من رجب، فیها نبی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فی صبیحتها، و ان للعامل فیها من شیعتنا أجر عمل ستین سنة، قیل له : و ما العمل فیها أصلحک الله؟ قال : اذا صلیت العشاء الاخرة و أخذت مضجعک، ثم استیقظت أی ساعة شئت من اللیل قبل الزوال صلیت اثنتی عشرة رکعة، تقرأ فی کل رکعة الحمد و سورة من خفاف المفصل الی الجحد. [1] .
فاذا سلمت فی کل شفع جلست بعد التسلیم و قرأت الحمد سبعا، و المعوذتین سبعا، و «قل هو الله احد»، و «قل یا ایها الکافرون» سبعا سبعا، و «انا انزلناه»، و آیة الکرسی سبعا سبعا.
و قل بعقب ذلک هذا الدعاء : الحمدلله الذی لم یتخذ ولدا و لم یکن له شریک فی الملک و لم یکن له ولی من الذل و کبره تکبیرا، اللهم انی اسالک بمعاقد عزک علی ارکان عرشک و منتهی الرحمة من کتابک، و باسمک الاعظم الاعظم الاعظم، و ذکرک الاعلی الاعلی الاعلی، و بکلماتک التامات ان تصلی علی محمد و اله و ان تفعل بی ما انت اهله.
ثم ادع بما شئت.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) من بعد یس الی الجحد (خ ل).
منبع: صحیفه امام جواد(ع)؛ جواد قیومی اصفهانی ؛ دفتر انتشارات اسلامی چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست