responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 138

پاسخهای امام حسن مجتبی

کلینی روایت کرده است:
ابو هاشم داود بن قاسم جعفری از امام جواد علیه السلام نقل کرده است که فرمود: امیرمؤمنان علیه السلام در حالی که پسرش حسن علیه السلام، همراهش بود و به دست سلمان تکیه داده بود، تشریف آورد تا اینکه داخل مسجد الحرام شد و نشست، در همین هنگام، مردی خوش تیپ و خوش لباس آمد و بر حضرت سلام کرد، حضرت سلام او را جواب داد و او همانجا نشست، سپس عرض کرد: ای امیر مؤمنان! سه مسأله از شما می پرسم، اگر جواب دادید، خواهم دانست که امت درباره شما، دستخوش قضا و قدر شدند و نسبت به دنیا و آخرت خود، در امان نیستند و چنانکه پاسخ نگوئید، آشکار خواهد شد که شما و آنها مانندکدیگرید.
امیر مؤمنان به او فرمود: هر چه می خواهی از من بپرس.
عرض کرد: مرا آگاه کن که: اولا آدمی چون به خواب رفت، روحش کجا می رود؟ ثانیا - انسان چگونه (چیزی را) بهاد می آورد و ازاد می برد؟ ثالثا - چگونه فرزند انسان به عمو و دایی شباهت می برد؟
حضرت متوجه امام حسن علیه السلام شد و به او فرمود: ای ابا محمد! پاسخش را بده.
راوی گفت: امام حسن پاسخ او را بیان کرد، پس او گفت: گواهی می دهم که خدایی، جز خدایکتا نیست و همواره بر این گواهم و گواهی می دهم که محمد صلی الله علیه و اله و سلم، رسول خدا است و همواره بر این گواهی می دهم و شهادت می دهم تو (به امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره کرد،) جانشین رسول خدا و حجت بعد از وی می باشی و همواره بدان شهادت خواهم داد و گواهی می دهم که تو - به امام حسن اشاره کرد - جانشین وی و حجت بعد از او هستی و همواره بدین گواهی خواهم داد و شهادت می دهم که حسین بن علی، جانشین و قائم به حجت برادرش بعد از او خواهد بود و گواهی می دهم که علی بن الحسین، بعد از او عهده دار امرش خواهد بود و گواهی می دهم که محمد بن علی، عهده دار امر علی بن الحسین خواهد شد و گواهی می دهم که جعفر بن محمد، عهده دار امر محمد بن علی خواهد گشت و گواهی می دهم که موسی بن جعفر، عهده دار امر جعفر بن محمد خواهد بود و گواهی می دهم که علی بن موسی، عهده دار امر موسی بن جعفر خواهد شد و گواهی می دهم که محمد بن علی، عهده دار امر علی بن موسی خواهد گشت و گواهی می دهم که علی بن محمد، عهده دار امر محمد بن علی خواهد گردید و گواهی می دهم که حسن بن علی، عهده دار امر علی بن محمد خواهد بود و گواهی می دهم بر امامت مردی، از فرزندان حسن بن علی که تا هنگام ظهورش به نام و کنیه، خوانده نمی شود و زمین را آکنده از عدل و داد می کند، چنانکه از ظلم و جور پر شده باشد، و درود و رحمت و برکات خدا بر تو باد ای امیر مؤمنان!
سپس برخاست و رفت، امیر مؤمنان فرمود: ای ابا محمد! به دنبالش برو و ببین کجا می رود؟
امام حسن فرمود: بیرون رفتم، ولی به محض اینکه پایش را بیرون مسجد گذاشت، متوجه نشدم به کجای زمین خدا رفت! و نزد پدر بازگشتم و آنچه دیده بودم به او گفتم، حضرت فرمود: ای ابو محمد! آیا او را می شناسی؟عرض کردم: خدای متعال و رسولش و امیر المؤمنین، داناترند، حضرت فرمود: او، خضر علیه السلام است. [1] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) الکافی 1: 525 ح 1.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام جواد؛ گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم؛ ترجمه مسلم صاحبی؛ شرکت جاپ و نشر بین الملل چاپ اول زمستان 1387.

نام کتاب : دانشنامه امام جواد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 138
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست