نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 997
نماز قصر در سفر مکه
فقهای شیعه در نماز قصر شرایطی قائلند که از آن جمله، شخص مسافر نباید
از قبیل چار وادار، ناخدا، قاصد و گلهدار باشد، زیرا این گروه باید
نمازشان را در سفر کامل بخوانند، و شغل مسافرت عملی است که متوقف بر
تصمیمگیری و تجربههای مداوم دارد به نحوی که یک مورد، و اتفاقی نیست، و
برای کسی که شغلش مسافرت است غیرمعمول نباشد. بنابراین سفر هر ساله حمله
داران حج باعث کامل خواندن نماز نمیشود، بلکه آنان باید نمازشان را قصر
بخوانند. محمد بن جزک روایت کرده، میگوید: به خدمت ابوالحسن ثالث -
امام هادی - علیهالسلام نوشتم که: شترانی دارم که زندگی من از درآمد آنها
میگذرد و هیچ جا نمیروم، مگر به خاطر علاقهای که دارم، با آنها به مکه و
یا به ندرت به بعضی جاهای دیگر میروم، بنابراین تکلیف من چیست؟ وقتی که
من با مردم، برای کار از شهر بیرون میشوم، یا در نماز و روزه تکلیفم در
مدت مسافرت، قصر است، یا تمام؟ امام علیهالسلام در پاسخ وی نوشت: «اگر
همیشه مسافرت نمیکنی و با شترانت در حال سفر نیستی جز برای سفر مکه،
وظیفهات قصر خواندن نماز و افطار کردن روزه است.» [1] . در این جا سخن ما درباره بعضی از احکامی که از امام علیهالسلام درباره آنها سؤال شده بود، پایان گرفت.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) وسائل الشیعه: 5 / 518. منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ مترجم محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 997