responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 991

نص بر امامت امام هادی‌

بزرگان و معتمدین شیعه برای امامت اهمیت خاصی قائل بودند و آن را اصلی از اصول اسلام می‌دانستند لذا همواره از امام زمان خود درباره‌ی امام بعدی پرسش می‌کردند تا به او مراجعه نمایند و در چنبره‌ی طاعت او درآیند. در مورد امام هادی نیز این دقت‌نظر به عمل آمد و برخی از بزرگان شیعه روایات متعددی از امام جواد - علیه‌السلام - مبنی بر امامت علی هادی نقل کرده‌اند و ما در این جا به پاره‌ای از آنها اشاره می‌کنیم:
1 - «اسماعیل بن مهران»: هنگامی که امام جواد - علیه‌السلام - عازم سفر بغداد شد اسماعیل بن مهران خود را به سرعت نزد امام رسانده عرض کرد: قربانت گردم از این سفر بر شما بیمناکم پس از شما منصب امامت به چه کسی خواهد رسید؟ امام با لبخندی شیرین پاسخ داد: «امسال اتفاقی برای من نخواهد افتاد...». و بدینسان هراس وی از قدرت عباسیان و شهادت خود برطرف ساخت. چندی بعد که معتصم عباسی امام را به سامرا فراخواند دوباره اسماعیل شتابان نزد حضرت آمد تا امام بعدی را بشناسد و در سلک موالیان وی درآید. پس گفت: «یابن رسول‌الله! شما در حال رفتن هستید پس از شما امر امامت به عهده کیست؟».
امام گریست و از سفر خود احساس خطر کرده با علم به این که اگر بازگشتی نخواهد بود، فرزند خود امام علی هادی را به عنوان امام بعدی چنین معرفی نمود: «این سفری است که از آن بر من باید بیمناک بود امام پس از من فرزندم علی خواهد بود...» [1] . پیش‌بینی امام تحقق یافت و ایشان در اوج شکوفایی زندگی و بالندگی به وسیله معتصم عباسی به شهادت رسید.
2 - «الخیرانی»: یکی دیگر از راویان امامت علی هادی «خیرانی» است که حدیث را از پدرش نقل کرده است و ما در بحث‌های آینده متن حدیث را نقل خواهیم کرد.
3 - «الصغر بن ابی‌دلف»: صغر بن ابی‌دلف نص بر امامت امام هادی را از پدر حضرت امام جواد چنین نقل می‌کند: «امام پس از من فرزندم علی است. فرمانش فرمان من است و سخن او سخن من. اطاعت از او اطاعت از من بشمار می‌رود و پس از او امامت از آن فرزندش حسن خواهد بود...» [2] .
4 - «بعضی از شیعیان»: امام جواد هنگام عزیمت به بغداد با تصریح به امامت فرزندش امام هادی - علیه‌السلام - به بعضی از شیعیان چنین گفت: «من در حال رفتنم و امر امامت به عهده فرزندم «علی» است و پس از من بر شما همان حقی را خواهد داشت که من پس از پدرم بر شما داشتم...» [3] . امام جواد در سخنان خود بر لزوم اطاعت از فرزندش تأکید کرد و فرمود امام همان موقعیتی را در میان شیعیان خواهد یافت که خود امام جواد پس از وفات پدرشان داشتند.
5 - «احمد بن ابی‌خالد»: احمد بن ابی‌خالد نص صریحی را از امام جواد - علیه‌السلام - بر امامت فرزندش علی هادی با این سرآغاز نقل می‌کند: «ابوجعفر به فرزندش هادی - علیه‌السلام - وصیت کرد...» که ما بندهای این وصی را در بحث‌های آینده بیان خواهیم کرد [4] . قابل ذکر است که شیعیان معتقدند تعیین امام متأثر از عواطف و هواهای نفسانی نیست بلکه به دست خداوند متعال است. او است که امام را معین می‌کند و پیامبر اکرم انتصاب الهی را به سمع همگان می‌رساند و آنچه را بدو دستور داده شده ابلاغ می‌کند. پیامبر گرامی به صراحت، جانشینان خود را دوازده تن اعلام کرده است و روایات این باب به حد تواتر رسیده است [5] که امام هادی - علیه‌السلام - یکی از همین جانشینان می‌باشد.

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) الارشاد، ص 369. اصول کافی، ج 1، ص 323.
(2) بحارالانوار، ج 13، ص 127. و الاکمال صدوق.
(3) اعیان الشیعة: ج 4، ق 2 ص 256.
(4) اصول کافی.
(5) صحیح مسلم، کتاب الاماره. مسند احمد بن حنبل، ج 5، ص 89. و صحیح بخاری، ص 164.
منبع: زندگانی امام علی الهادی؛ باقر شریف قریشی مترجم: سید حسن اسلامی؛ دفتر انتشارات اسلامی.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 991
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست