responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 627

سید محمد

این محمد سیدی عالیقدر و بزرگوار بود . شأن و جلالت وی را همین بس که صلاحیت امامت داشت و فرزند بزرگ حضرت امام علی النقی علیه‌السلام به شمار می‌رفت ، شیعیان گمان می‌کردند آن بزرگوار پس از پدرش حضرت هادی امام خواهد بود .
این سید محمد قبل از پدر بزرگوارش از دنیا رحلت کرد ، موقعی که این محمد از دنیا رفت حضرت امام علی النقی به حضرت امام حسن عسکری فرمود : شکر خدای را تجدید کن ! زیرا خدای رؤف امر تازه‌ای (یعنی مقام امامت را) برای تو تجدید نمود .
قبر سید محمد
محدث نوری رحمه الله تعالی در کتاب نجم الثاقب می‌نگارد : مزار سید محمد فرزند حضرت امام علی النقی علیه‌السلام در هشت فرسخی سامره نزدیک قریه‌ی بلد است . این سید عالیقدر از سادات جلیل القد و صاحب کشف و کرامات پی در پی بوده است .
اهل سنت و اعراب صحرا نشین از آن بزرگوار احترام می‌کنند . و از آن حضرت می‌ترسند ، هرگز به این بزرگوار قسم دروغ نمی‌خورند ، پیوسته به جهت قضاء حوائج برای آن حضرت نذر و نیاز می‌کنند ، در سامره و اطراف آن دعوا و اختلافات خود را به وسیله‌ی قسم خوردن به سید محمد خاتمه می‌دهند . مکرراً دیده شده که هرگاه بنای قسم خوردن به حضرت سید محمد نهاده شده آن شخصی که منکر حقی یا مالی بوده آن را به صاحبش رد نموده و چنانچه قسم دروغ می خودرند به جزای آن می‌رسیدند . در این ایامی که در سامره توقف داشتم چند کرامت باهره از سید محمد به ظهور رسیده و بعضی از معجزات سید محمد را در رساله‌ای نوشته‌ام .
سید ضامن در کتاب تحفه می‌نویسد : شمس الدین محمد ابن علی بن محمد بن حسین بن محمد بن علی بن محمد الامام هادی که مشهور است به میر سلطان بخاری از احفاد همین سید به شمار می‌رود . وی را از این لحاظ بخاری می‌گویند که ولادت و نشو نمای او در بخارا بوده و فرزندان او را بخاریون می‌گویند . این شمس الدین سیدی با ورع و صالح و عابد و زاهد بوده با علمای بزرگ نشست و برخواست می‌کرد و از فضائل و برکات آنان برخوردا می‌شد .
وی از بخارا متوجه بلاد روم و در شهری به نام بروساء متوطن گردید ،از این شمس الدین کرامات زیادی نقل شده . او در شهر بروساء در سنه (832) یا (833) از دنیا رفت و قبرش زیارتگاه عموم است ، مردم نذر و نیاز از برایش می‌برند .

[~hr~]منبع: ستارگان درخشان (جلد 12)؛ محمد جواد نجفی؛ کتابفروشی اسلامیه چاپ پنجم 1376.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 627
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست