نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 574
زائر لکم لائذ عائذ بقبورکم
«زائر» به معنی زیارتکننده و دیدارکننده بوده و جمع آن «زوار» است. «لائذ»
از ماده «لوذ» به معنی کسی که پناهندهشده و ملحق گردیده و التجا نموده و
استغاثه کرده، میباشد. «عائذ» از ماده «عوذ» به معنی کسی که پناه آورده
است، میباشد. در این فراز زائر تأکید مینماید که من با قصد و توجّه به
زیارت شما آمدهام و شما را قصد کرده، به درود فرستادن به شما مشغول گشته و
از شما استمداد جستهام و این زیارت را وظیفه خود دانسته، به عهد و وظیفه
خود عمل میکنم، به امید آنکه جزء شفیعشدگان شما در صحرای محشر قرار گیرم.
چرا که پناهنده و ملحقشده به قبرهای شما هستم. قال الرضا علیه السلام:
«اِن لِکل امامٍ عهداً فی عنُقِ أولیائه و شیعته و ان مِن تَمام الوفاء
بِالْعَهْد و حسن الاداء زِیارةُ قُبُورهم، فَمَن زارهم رَغْبة فی زِیارتهم
و تَصْدیقاً بما رَغبوا فیه کان أئمَّتهُم شُفعاءهم یوْم القِیامَة».[1] .
امام رضا علیه السلام فرمودند: هر امامی به گردن دوستان و شیعیان خود،
عهدی دارد که با زیارت قبور آنان، وفای به این عهد به خوبی کامل میگردد.
پس، هر که با رغبت و علاقه و تصدیق و باور داشتن به آنچه آنان ترغیب
کردهاند زیارتشان کند، امامانِ آنها در روز قیامت شفاعتشان کنند. از
آنجایی که نور و طینت ائمّه اطهار علیهم السلام یکی است، هر کس یکی از
ائمّه را زیارت نماید، مانند آن است که بقیه آنان را نیز زیارت نموده است. قال
الکاظم علیه السلام: «مَن زار أوّلنا فَقَدْ زار آخِرنا و مَنْ زار آخِرنا
فقد زار أَوّلنا، و مَنْ تَولّی أَوّلنا فَقَدْ تَولّی آخِرنا، و مَنْ
تولّی آخِرنا فَقَد تَولّی أَوّلنا».[2] . امام کاظم علیه السلام
فرمودند: هر که اوّلین ما را زیارت کند، آخرین ما را زیارت کرده باشد و هر
که آخرین ما را زیارت کند، اوّلین ما را زیارت کرده باشد و هر که ولایت
اوّلین ما را بپذیرد، ولایت آخرین ما را پذیرفته است و هر که ولایت آخرین
ما را بپذیرد، ولایت اوّلین ما را پذیرفته است. زائر معتقد است امام
سلام او را میشنود و جواب او را میدهد. پس امام همیشه زنده است و مقام او
از مقام شهید (که روزیخور نزد خداست) بسیار بالاتر است. قال الصادق علیه السلام: «مَنْ زارنا فی مَماتنا فَکانما زارِنا فی حَیاتنا».[3] . امام
صادق علیه السلام فرمودند: هر کس پس از مرگمان ما را زیارت کند، چنان است
که در زمان حیاتمان زیارت کرده است. زائر با عشق و محبّت به زیارت رفته،
ولی میداند این زیارت محفوظ است و ائمّه علیهم السلام جواب او را خواهند
داد. چرا که به زیارت خانواده کَرَم و رحمت رفته است. قال رسول اللّه صلی
الله علیه وآله: لَمّا سَأَله الحسن بن علی علیه السلام: «یا أبتاه، ما
جَزاء مَنْ زارکَ؟ یا بنی، مَن زارنی حَیا و مَیتاً أَوْ زار أباک أَوْ زار
أخاکَ أو زارکَ کان حقّاً عَلَی أن أزوره یوْم القیامة فَاَخْلصهُ مِن
ذُنُوبه».[4] . امام حسن علیه السلام به رسول خدا صلی الله علیه وآله
عرض کرد: پدر جان! پاداش کسی که شما را زیارت کند چیست؟ رسول خدا صلی الله
علیه وآله فرمود: فرزندم هر که در زمان حیات یا پس از مرگم مرا یا پدر تو
یا برادرت و یا خودت را زیارت کند، بر من است که در روز قیامت به دیدارش
روم و او را از گناهانش نجات دهم.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) بحارالانوار، ج 100، ص 116. (2) کامل الزیارات، ص 553. (3) بحارالانوار، ج 100، ص 124. (4) علل الشرایع، ص 460. منبع: پرچمداران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد 1388.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 574