responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 428

دعای در حال قنوت

ای آن که در پروردگاری، یگانه بوده و در یگانگی یکتاست، ای آن که روز با نام او روشن، و انوار به او نورانی شده‌اند، و به امر او نیمه‌های شب تاریک گردیده، و به باران او سیل‌ها جاری شده است.
ای آن که بیچارگان او را خواندند و اجابت کرد، و بیمناکان به او پناه بردند و ایمنی‌شان بخشید، و فرمانبرداران بندگی او را کردند و سپاس گزاردند، و سپاسگزاران او را ستودند و آنان را پاداش داد، مقامت چه برتر و فرمانروائیت چه والا و حکمهایت چه نافذ است.
تو آفریدگاری بدون آن که به رنج افتی، و حکم کننده‌ای بدون آن که ظلم نمائی، حجتت رسا و عذابت درهم کوبنده است.
و به تو چنگ زده، و از وسوسه‌های کینه‌ورزان و کمینگاه‌های کافران به تو پناهنده می‌گردم، آنان که در نامهایت خدشه روا داشتند، و کمینگاه‌هایی را برای آزار رساندن به دوستانت ایجاد نمودند، و بر کشتن پیامبران و برگزیدگانت یاری کردند، و با افشای اسرار تو تصمیم به خاموشی نورت گرفتند، و به خاطر روی گردانی از تو در برابر تو و پیامبر و مؤمنان دوستان دیگری را برگزیدند و به جای تو طاغوت‌ها و رهبران ستمگر خود را پرستش نمودند.
پس بر دوستانت به نعمت‌های بزرگت منت گذارده، و به عطاهای کریمانه‌ات بر آنان بخشش نمودی، و آنها را به پاداش نیکویت کامل نمودی، برای محافظت آنان در مقابل دشمنان پیامبران و رهزنان راه هدایت، و وعده‌هایت به اجابت دعاها در مورد ایشان تحقق یافته، و قلب‌های زاری و تضرع به سبب گره‌هایی برای تو خاضع شده است.
خدایا! به نامت که آسمان‌ها و زمین در مقابل آن خاشع گردیده، و بدان اشیاء مرده را زنده و تمام زندگان را می‌میرانی، و پراکندگان را با آن گردآوری و هر اجتماعی را پراکنده و موجودات را بدان پایان می‌بخشی، و بدان نشانه‌های بزرگ را نمایان ساخته و توبه‌ی توبه‌کنندگان را می‌پذیری، و عمل زیانکاران را تباه نموده، و اعمالشان را همچون پشم زده شده پراکنده کرده، و به شدت نابودشان می‌سازی، از تو می‌خواهم که بر محمد و خاندانش درود فرستی و شیعیانم را از کسانی قرار دهی که پذیرای دین گردیدند و تصدیق نمودند، و از آنان خواسته شد سخن گویند و سخن گفتند، در حالی که ایمن بوده و سلامتی یافته‌اند.
خدایا! برای آنان از تو توفیق هدایت یافتگان، و اعمال به یقین رسیدگان، و پند توبه کنندگان، و تصمیم بردباران، و تقوای پرهیزکاران، و پوشاندن راستگویان را خواستارم، تا آن که خدایا از تو به گونه‌ای بترسند که ایشان را از نافرمانی بازدارد، و فرمانبرداریت را نمایند تا بزرگواریت شامل حالشان شود، و به جهت ترس از تو در راهت و برای تو پندپذیر باشند، و به جهت دوستی با تو صادقانه توبه نمایند، و تو در مقابل، محبتی که برای توبه کنندگان مقرر داشتی را به آنان بدهی، و به جهت گمان نیکویشان به تو در کارهایشان بر تو توکل نمایند، و به جهت اعتماد بر تو امورشان را به تو واگذارند.
خدایا! فرمانبرداریت جز با توفیقت حاصل نمی‌گردد، و مرتبه‌ای از مراتب نیکی جز به عنایتت میسر نیست، خدایا ای صاحب روز جزا، دانای به پنهانیهای قلب‌های جهانیان، زمین را از نجاست مشرکان پاک گردان، و زبان دروغگویان را از طرح تهمت بر پیامبرت لال نما.
خدایا! ستمگران را نابود، و دروغگویان را از جا برکن، و تهمت زنندگانی که چون آیات الهی برایشان خوانده می‌شود گویند افسانه‌های پیشینیان است را هلاک نما، وعده‌ات را در مورد من تحقق بخش، به درستی که تو خلف وعده نمی‌کنی، و در گشایش هر خواستار اراده کننده‌ای تعجیل فرما، به درستی که تو در کمین بندگان هستی.
و به تو پناه می‌برم از هر خطای پوشیده شده، و هر قلبی که در شناختت بازداشته شده، و از هر جانی که در مقابل مشکلات به تو کافر گردد، و از توصیفگر عدالتی که عملش برخلاف آن است، و از جستجوگر حقیقتی که صفت و ویژگی‌های حق در او نیست، و از طالب گناهی که از انجام گناه بازگشته، و از چهره‌ای که از پیاپی بودن نعمت‌ها بر او دلگیر گردیده، و از تمامی این‌ها به تو پناه می‌برم، و از نظائر آنها و همانندها و شبیه‌ها و گونه‌های دیگر آنها، بدرستی که تو دانا و حکیمی.
دعاؤه فی حال القنوت
یا من تفرد بالربوبیة، و توحد بالوحدانیة، یا من اضاء باسمه النهار، و اشرقت به الأنوار، و اظلم بامره حندس اللیل، و هطل بغیثه وابل السیل.
یا من دعاه المضطرون فاجابهم، و لجأ الیه الخائفون فامنهم، و عبده الطائعون فشکرهم، و حمده الشاکرون فاثابهم، ما اجل شانک، و اعلی سلطانک، و انفذ احکامک.
انت الخالق بغیر تکلف، و القاضی بغیر تحیف، حجتک البالغة، و کلمتک الدامغة.
بک اعتصمت و تعوذت من نفثات العندة و رصدات الملحدة، الذین الحدوا فی اسماءک، و رصدوا بالمکاره لاولیاءک، و اعانوا علی قتل انبیائک و اصفیاءک، و قصدوا لاطفاء نورک باذاعة سرک، و کذبوا رسلک، و صدوا عن ایاتک، و اتخذوا من دونک و دون رسولک و دون المؤمنین ولیجة رغبة عنک، و عبدوا طواغیتهم و جوابیتهم بدلا منک.
فمننت علی اولیائک بعظیم نعمائک، و جدت علیهم بکریم الائک، و اتممت لهم ما اولیتهم بحسن جزائک، حفظا لهم من معاندة الرسل و ضلال السبل، و صدقت لهم بالعهود السنة الاجابة، و خشعت لک بالعقود قلوب الانابة.
اسألک اللهم باسمک الذی خشعت له السماوات و الأرض، و احییت به موات الأشیاء، و امت به جمیع الأحیاء، و جمعت به کل متفرق، و فرقت به کل مجتمع، و اتممت به الکلمات، و اریت به کبری الایات، و تبت به علی التوابین، و اخسرت به عمل المفسدین، فجعلت عملهم هباء منثورا، و تبرتهم تتبیرا، ان تصلی علی محمد و ال محمد و ان تجعل شیعتی من الذین حملوا فصدقوا، و استنطقوا فنطقوا، امنین مأمونین.
اللهم انی اسألک لهم توفیق اهل الهدی، و اعمال اهل الیقین، و مناصحة اهل التوبة، و عزم اهل الصبر، و تقیة اهل الورع، و کتمان الصدیقین، حتی یخافوک اللهم مخافة تحجزهم عن معاصیک، و حتی یعملوا بطاعتک لینالوا کرامتک، و حتی یناصحوا لک و فیک خوفا منک، و حتی یخلصوا لک النصیحة فی التوبة حبا لک، فتوجب لهم محبتک التی اوجبتها للتوابین، و حتی یتوکلوا علیک فی امورهم کلها حسن ظن بک، و حتی یفوضوا الیک امورهم ثقة بک.
اللهم لا تنال طاعتک الا بتوفیقک، و لا تنال درجة من درجات الخیر الا بک، اللهم یا مالک یوم الدین، العالم بخفایا صدور العالمین، طهر الأرض من نجس اهل الشرک، و اخرس الخراصین عن تقولهم علی رسولک الافک.
اللهم اقصم الجبارین، و ابر المفترین، و ابد الأفاکین الذین اذا تتلی علیهم ایات الرحمان قالوا اساطیر الأولین، و انجز لی وعدک انک لا تخلف المیعاد، و عجل فرج کل طالب مرتاد انک لبالمرصاد للعباد.
و اعوذ بک من کل لبس ملبوس، و من کل قلب عن معرفتک محبوس، و من کل نفس تکفر اذا اصابها بؤس، و من واصف عدل عمله عن العدل معکوس، و من طالب للحق و هو عن صفات الحق منکوس، و من مکتسب اثم باثمه مرکوس، و من وجه تتابع النعم علیه عبوس، اعوذ بک من ذلک کله، و من نظیره و اشکاله و اشباهه و امثاله، انک علیم حکیم.

[~hr~]منبع: صحیفه امام هادی؛ جواد قیومی اصفهانی؛ دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم چاپ اول 1381.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 428
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست