responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 38

اسامی شروع شده با «غ»«ف»

1 - «فارس بن حاتم قزوینی»: شیخ او را از اصحاب امام هادی نام می‌برد و می‌افزاید او غلوکننده و ملعون است [1] کشی می‌گوید: نصر بن الصباح می‌گفت: امام هادی - علیه‌السلام - حسن بن معروف بن ابن‌بابا، محمد بن نصیر النمری و فارس بن حاتم قزوینی را لعن کرد. [2] .
از امام هادی - علیه‌السلام - اخبار زیادی در لعن فارس و اجتناب و دوری شیعیان از او وارد شده است زیرا او عامل گمراهی و انحراف بشمار می‌رفت. در این جا به پاره‌ای از اخبار محکوم‌کننده‌ی ابن‌حاتم اشاره می‌کنیم:
1 - عروه طی نامه‌ای از امام هادی - علیه‌السلام - درباره‌ی فارس استفسار نمود و حضرت چنین پاسخ داد:
«او را تکذیب کنید و رسوا نمایید. خداوند او را از رحمت خویش دور کند و خوار نماید او در تمام ادعاها و گفته‌ها و توصیفاتش دروغ می‌گوید لیکن شما از هم سخنی و برخورد کلامی با وی خودداری نمایید و با او مشورت و گفتگو نکنید و راهی برای فتنه‌انگیزی او بازمگذارید خداوند شر او و امثال او را از سر ما و شما دور کند و خود ایشان را دفع نماید» [3] .
2 - ابراهیم بن داوود یعقوبی با ارسال نامه‌ای از حضرت امام هادی - علیه‌السلام - درباره‌ی فارس پرسش کرد و حضرت پاسخ داد: «به او توجهی مکن و اگر نزدت آمد او را سبک و خوار کن» [4] .
3 - امام هادی - علیه‌السلام - نامه‌ای درباره‌ی فارس بدین مضمون به علی بن عمر قزوینی نگاشت: «درباره‌ی فارس پرسیده بودی به یقین بدان تنها آن چیزی را خواهم گفت که مطابق واقع و راه صحیح باشد و تو را به امری خلاف واقع و مغضوب خداوند رهنمون نخواهم شد اما آنچه باید انجام دهی آن است که با تمام کوشش و توان خود، فارس را لعن کنی و دشمنی او را پیشه نمایی و به هر وسیله بتوانی شر او را دفع نمایی؛ زیرا تو را به دیانت حقیقی دستور می‌دهم پس بکوش و با شدت او را لعن و رسوا کن، عرصه را بر او تنگ کن و راهی برای نفوذ او در میان اصحاب ما بازمگذار و کوشش‌های او را تباه ساز به یاران ما در آن جا نیز همین را بگو و آن را برایشان استوار کن زیرا من فردای قیامت در پیشگاه خداوند از این امر مؤکد و مهم پرسش خواهم کرد. پس وای بر منکر و سرکش. (این نامه را) به خط خود در شب سه‌شنبه نهم ربیع‌الاول سال 250 ه نگاشتم. به خدا توکل می‌کنم و او را سزاوار ستایش بسیار می‌دانم...» [5] . این‌ها برخی از نامه‌هایی بودند که امام درباره‌ی این شخص منحرف و از دین خارج شده و دشمن اسلام نگاشتند. «فارس» بدعتگری گمراه بود که مردم را به خروج از حدود دین و تحریف آیات و مسخ اسلام فرامی‌خواند و ما آراء او را هنگام بحث از دوران امام خواهیم آورد. به هر حال خیانت این شخص مسخ شده و حیوان‌صفت تا بدان جا رسیده بود که امام خواستار هلاکت وی شده و می‌فرمود: «کیست آن که مرا از او راحت کند و او را بکشد تا من نزد خداوند ضامن بهشت برای او باشم» [6] .
2 - «فتح بن یزید جرجانی»: شیخ و برقی او را از اصحاب امام هادی برمی‌شمارند [7] و نجاشی او را صاحب مسائل - فکر می‌کنیم پاسخ‌هایی است که امام هادی - علیه‌السلام - در برابر پرسش‌هایی که از ایشان شد فرمودند - می‌داند.
3 - «فضل بن شاذان نیشابوری»: شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‌السلام - برمی‌شمارد. [8] فضل یکی از برجسته‌ترین و چیره‌دست‌ترین عالمان اسلامی و متفکران شیعی بشمار می‌رود و در عصر خود در علوم و فنون مختلف آثار ارزشمندی بجا گذاشت و ما در این جا فهرست‌وار برخی از جنبه‌های شخصیتی این بزرگوار را می‌آوریم:
ستایش امام حسن عسکری (ع):
امام حسن عسکری هنگام ملاحظه یکی از آثار این بزرگوار با الفاظی عبیرآمیز و عطرآلود بر او درود و رحمت فرستاد و فرمود: «بر اهل خراسان به خاطر بودن فضل و اقامت او در آنجا غبطه می‌خورم و رشک می‌برم» [9] . بار دیگری که امام یکی از تألیفات فضل را مشاهده فرمود، سه مرتبه بر او درود فرستاد و طلب رحمت نمود و سپس این گونه کتابش را تأیید کرد: «مطالب این کتاب صحیح و شایسته عمل کردن است» [10] .
رد بر مخالفین:
فضل بر دفاع از اعتقادات خود و زدودن شبهه‌ای که پیرامونش به وجود آمده بود پرداخت و گفت: «من جانشین گذشتگان هستم. محمد بن ابی‌عمیر، صفوان بن یحیی و دیگران را درک کردم و از آنان از پنجاه سال پیش تاکنون حدیث نقل کرده‌ام. هشام بن حکم - رحمةالله‌علیه - که درگذشت یونس بن عبدالرحمن - رحمةالله - جانشین او گشت و با مخالفان به جدال و جهاد علمی برخاست تا آن که او نیز درگذشت و کسی را جز سکاک بجا نگذاشت و او نیز به نبرد فکری با مخالفان برخاست تا آن که درگذشت - خدایش رحمت کند - و من پس از آنان - رحمت خدا بر آنان باد - جانشین آنها هستم» [11] . فضل جانشین به حق این بزرگان بود و مانند آنان به دفاع از ارزش‌های اسلامی و حریم اعتقادی اهل بیت و اصولی که آنان بنیان نهادند پرداخت و مخالفان را محکوم ساخت.
تألیفات:
این دانشمند بزرگوار در زمینه‌های مختلفی مانند فقه، تفسیر، کلام، فلسفه، علم‌اللغه و منطق آثاری به وجود آورد که از 150 نوشته و تألیف تجاوز می‌کند. [12] برخی از تألیفات او را شیخ [13] ، نجاشی [14] ، ابن‌ندیم [15] و دیگران نقل کرده‌اند.
4 - «فضل بن کثیر بغدادی»: شیخ او را از اصحاب امام هادی - علیه‌السلام - یاد می‌کند. [16] .
5 - «فضل بن مبارک»: از امام هادی - علیه‌السلام - نقل کرده است و محمد بن عیسی عبیدی نیز از او روایت می‌کند. [17] .


پی نوشت ها:
(1) رجال طوسی.
(2) رجال کشی.
(3) رجال کشی.
(4) رجال کشی.
(5) رجال کشی.
(6) رجال کشی.
(7) رجال طوسی و برقی.
(8) رجال طوسی.
(9) رجال کشی.
(10) رجال کشی.
(11) رجال کشی.
(12) رجال نجاشی.
(13) الفهرست شیخ طوسی.
(14) رجال نجاشی.
(15) الفهرست ابن‌ندیم.
(16) رجال طوسی.
(17) معجم رجال الحدیث، ج 12، ص 339.
منبع: زندگانی امام علی الهادی؛ باقر شریف قریشی؛ مترجم: سید حسن اسلامی؛ دفتر انتشارات اسلامی.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 38
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست