نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 360
حسن بن راشد
حسن بن راشد، مکنی به ابوعلی غلام آل هلب بغدادی، مردی ثقه و مورد
اعتماد بوده است شیخ او را در شمار اصحاب امام هادی علیهالسلام آورده [1] و
شیخ مفید او را از فقهای بزرگ و رؤسایی دانسته که حلال و حرام را از ایشان
میآموختند و از کسانی است که هیچ کس از او نکوهش نکرده و راهی برای
نکوهیدن وجود ندارد [2] امام هادی علیهالسلام او را وکیل خود ساخت و چندین
نامه برای وی فرستاد که از جمله: 1 - کشی به سند خود - تا به محمد بن عیسی یقطینی میرساند - روایت کرده، میگوید: امام
هادی علیهالسلام به علی بن بلال در سال (332 ه) نامهای نوشته که در آن
نامه آمده است: «من و تو خدا را سپاس میگوییم و او را به نعمت و احسانش
شکرگزاریم و بر محمد پیامبر خدا و خاندانش - که درود و رحمت خدا برایشان
باد - صلوات میفرستیم. باری من ابوعلی را به جای حسین بن عبدربه تعیین
کردم و با شناختی که از او داشتم و کسی نظیر او نبود، او را امین خود قرار
دادم، و میدانم که او بزرگ آن ناحیه است این بود که به خاطر محبت به
افراد و مردم آن سامان، تو را با این نامه گرامی داشتیم بنابراین باید از
او اطاعت کنی و هر حقوقی که نزد توست به او تسلیم کنی و دوستانت را نیز
بدان تشویق نمایی و به آن بفهمانی تا بدین وسیله او را یاری و کفایت کنند
که آن کار پسندیدهای است و احترامی است به ما و از نظر ما پسندیده است و
برای تو نیز از طرف خداوند اجر و پاداشی است زیرا خداوند به هر کس بخواهد
به رحمت خود، عنایت و بخشش میکند، چه او صاحب بخشش و مرحمت است و تو از
نظر ما در کنف حمایت الهی هستی این نوشته را به خط خودم نوشتم، خدا را سپاس
فراوان میگویم.» [3] . این نامه خود دلیل بر فضیلت حسن بن راشد و وثاقت و
امانتداری اوست که امام علیهالسلام شیعه را به او ارجاع داده و به اطاعت و
انقیاد از او سفارش میکند و دستور میدهد آن چه از حقوق شرعی در اختیار
دارند به او تسلیم نمایند. 2 - کشی به سند خود - تا احمد بن محمد بن عیسی -
روایت کرده، که او میگوید: این نامه را با ابنراشد به جمعی از دوستانی
که مقیم بغداد، مداین و نواحی و اطراف آن جا بودند از روی نوشته امام
رونویسی کردیم که آن نامه چنین است: «خدا را با شما سپاس میگوییم، به خاطر
نعمت تندرستی و سلامتی که او مرحمت کرده، و بر پیامبر و خاندان او
بالاترین درود و کاملترین رحمت و رأفت او را خواستاریم، و من ابوعلی بن
راشد را به جای علی بن حسین بن عبدربه و کسانی از وکلایم که پیش از او
بودند تعیین کردم، و او همان مقام و جایگاه را در نزد ما دارد و او را همان
اختیاری را دادیم که وکلای ما پیش از او داشتند تا حق ما را بگیرد و ما را
برای شما پسندیدم و در این مورد او را بر دیگران مقدم داشتیم که او شایسته
بوده و بجاست و شما را خدا بیامرزد حقوق را به او بپردازید، و مبادا که او
را بر خودتان ناخوشایند و رنجی بشمارید و مبادا از اطاعت او بیرون روید از
اطاعت خدا بیپروایی پیشه کنید و اموالتان را نابود سازید و خون یکدیگر را
بریزید، در کارهای نیک و پرهیزگاری به یکدیگر کمک کنید و از خدا بترسید،
شاید مورد لطف خدا قرار بگیرید، همگی به ریسمان خدا چنگ بزنید، و مبادا غیر
مسلمان بمیرید. من اطاعت از او را به عنوان اطاعت خودم بر شما واجب کردم و
نافرمانی از او را نافرمانی خودم میدانم، پس به راه و روش ما پایبند
باشید خداوند به شما اجر و پاداش میدهد و از لطف فراوان خود شما را
برخوردار میسازد، زیرا خداوند با بزرگواری که دارد، گشایش دهنده و
بخشاینده است و بر بندگانش احسان فراوان دارد و رحیم است. ما و شما در حفظ و
حمایت خدا هستیم، این نامه را به خط خودم نوشتم، و سپاس فراوان خدای
راست.» [4] . این نامه حکایت از مقام و مرتبه والای ابنراشد در پیشگاه
امام علیهالسلام دارد تا بدان جا که اطاعت از او را قرین اطاعت خود و
نافرمانی او را به منزله نافرمانی خویش دانسته است. 3 - امام هادی
علیهالسلام نامهای به حسن بن راشد و به ایوب بن نوح نوشته است که پس از
بسم الله الرحمن الرحیم، چنین آمده است: «ای ایوب بن نوح من به تو دستور
میدهم که گفتگوی زیاد ما بین خود و ابوعلی را قطع کنی و هر کدام از شما در
حد وکالت خود پایبند باشید و به امور ناحیه خود اقدام نمایید، زیرا اگر
شما خود را به دستورهای ما محدود سازید هر آینه از مراجعه به ما بینیاز
خواهید بود. و من به تو ای ابوعلی همان دستوری را میدهم که به ابوایوب
دادم و مبادا از کسی از مردم بغداد و مداین که چیزی نقل میکنند بپذیری و
عهدهدار کسب اجازه برای ایشان نشوی، و کسانی که از نواحی دیگر به تو
مراجعه میکنند و چیزی میآورند، بگو به وکیلی که در آن ناحیه است مراجعه
کنند. و ای ابوعلی من به تو همان مأموریت را میدهم که به ابوایوب دادم و
باید هر کدام از شما مطابق دستور ما عمل کند.» [5] . به راستی که
ابنراشد منزلت و مقام قابل توجهی را در نزد امام علیهالسلام داشته است
البته طبیعی است که او چنین مقامی را به دست نیاورده مگر به وسیله تقوا و
پرهیزگای و نهایت احتیاط دینی خود، وقتی که ابنراشد از دنیا رفت، امام
علیهالسلام متأثر شد و برای او طلب مغفرت و رضوان الهی را نمود.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) رجال طوسی. (2) الرسالة العددیه. (3) رجال کشی. (4) رجال کشی. (5) رجال کشی. منبع: تحلیلی از زندگانی امام هادی؛ باقر شریف قرشی؛ ترجمه محمدرضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا 1371.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 360