نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 16
آنچه بر آن سجده میشود
طوسی میگوید: داود بن یزید از امام هادی علیهالسلام پرسید: آیا به
کاغذها، و برگههای نوشته شده میتوان سجده کرد؟ در پاسخ نوشت: جایز است. و
نیز با سند خود از حسین بن علی بن کیسان صنعانی نقل میکند که گفت! به
امام هادی علیهالسلام نامه نوشتم، و از او درباره سجده بر پنبه و کتان،
بدون آن که تقیه و عذری داشته باشم پرسیدم، امام علیهالسلام در پاسخم
نوشت: جایز است. و نیز با سند خود از داود صرمی نقل میکند که گفت: از امام هادی علیهالسلام پرسیدم: آیا سجده بر پنبه و کتان، بدون آنکه تقیهای باشد، جایز است؟ فرمود: جایز است [1] . کلینی با سند خود از داود صرمی نقل میکند که گفت: از
امام هادی علیهالسلام پرسیدم: من از دیار خود به مقصد شما راه میافتم،
چه بسا در راه که برفی است جایی که نماز بخوانم پیدا نمیکنم [چه کنم]؟
فرمود: اگر توانستی بر برف سجده نکنی، انجام ده، و اگر نتوانستی، برف را
هموار کن و بر آن سجده نما، و در حدیث دیگری آمده است که: بر لباس خود سجده
کن. و قال أیضا: و سأل داود بن یزید أباالحسن الثالث علیهالسلام عن القراطیس و الکواغذ المکتوبة علیها، هل یجوز السجود علیها؟ فکتب: یجوز [2] . و
قال أیضا: روی سعد بن عبدالله، عن عبدالله بن جعفر، عن الحسین بن علی بن
کیسان الصنعانی قال: کتبت الی أبیالحسن الثالث علیهالسلام أسأله عن
السجود علی القطن و الکتان من غیر تقیة و لا ضرورة. فکتب الی: ذلک جائز [3]
. و قال أیضا: روی سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد، عن داود الصرمی
قال: سألت أباالحسن الثالث علیهالسلام هل یجوز السجود علی الکتان و القطن
من غیر تقیة؟ فقال: جائز [4] . روی الکلینی: عن محمد بن یحیی، عن أحمد
بن محمد، عن داود الصرمی قال: سألت أباالحسن علیهالسلام قلت: انی أخرج فی
هذا الوجه، و ربما لم یکن موضع أصلی فیه من الثلج، فقال: ان أمکنک أن لا
تسجد علی الثلج فلا تسجد، و ان لم یمکنک فسوه، و اسجد علیه. و فی حدیث آخر:
اسجد علی ثوبک [5] .
پی نوشت ها: (1) شیخ میفرماید: سجده بر این دو بدون تقیه جایز است در صورتی که ضرورت دیگری مثل گرما یا سرما یا شبیه اینها باشد. (2) تهذیب الأحکام 2: 235 ح 137، الاستبصار 1: 334 ح 2، من لا یحضره الفقیه 1: 270 ح 834. (3) الاستبصار 1: 333 ح 13، تهذیب الأحکام 2: 308 ح 104. (4) الاستبصار 1: 332 ح 6، تهذیب الأحکام 2: 307 ح 102. قال
الشیخ: فالوجه فی هذا الخبر أنه یجوز السجود علی هذین الشیئین و ان لم یکن
هناک تقیة اذا کان هناک ضرورة أخری من حر أو برد و ما یجری مجراهما... [5] الکافی 3: 390 ح 14، من لا یحضره الفقیه 1: 261 ح 802، تهذیب الأحکام 2: 0 ح 112، الاستبصار 1: 336 ح 1. 31. منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 16