نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 1020
نشانه آغاز ماه رمضان
طوسی به سند خود از ابوعلی بن راشد نقل میکند که گفت: امام هادی
علیهالسلام در سال دویست و سی و دو هجری قمری به من نامهای نوشت و تاریخ
آن را «روز سه شنبه، یک شب از شعبان مانده» مشخص کرد [، و مفهوم آن این است
که پنجشنبه اول ماه رمضان است]، [در بغداد،] روز چهارشنبه یوم الشک بود،
از اینرو مردم آن [، ابتداء] پنجشنبه را اول ماه گرفتند، و [لی بعدا] گفتند
که در شب پنجشنبه، هلال را [مرتفع] دیدهاند به گونهای که پس از شفق
مغرب، زمانی دراز طول کشیده تا غروب کند [، و از این ارتفاع هلال، نتیجه
گرفتند که اول ماه، چهارشنبه است نه پنجشنبه]. و من [با برداشت از آن
تاریخ امام علیهالسلام،] باور داشتم که پنجشنبه اول ماه است، ولی اول ماه
در نزد مردم شهر ما بغداد، چهارشنبه بود [، از اینرو نامهای به امام
علیهالسلام نوشتم، و چاره خواستم]، امام علیهالسلام در پاسخم نوشت: خدا
بر توفقیت بیفزاید، تو در آغاز ماه [که پنجشنبه است، اشتباه نکردهای،
بلکه] همچون ما عمل کردهای. سپس [در فرصتی مناسب] خدمت امام علیهالسلام
رسیدم، و باز در این باره پرسیدم، فرمود: مگر به تو ننوشتم که روز پنجشنبه
اول ماه است، و روزه ماه را جز با دیدن ماه آغاز نکن. کلینی با سند خود
از سیاری نقل میکند که گفت: محمد بن فرج به امام هادی علیهالسلام نامه
نوشت، و از او پرسید: این که از پدران بزرگوار شما نقل شده که برای مشخص
کردن روز اول ماه رمضان، از اولین روز رمضان سال گذشته پنج روز شمرده
میشود، و روز پنجم را اولین روز رمضان سال آینده قرار میدهند آیا درست
است؟ امام علیهالسلام در پاسخ نوشت: درست است، ولی در هر چهار سالی،
میان سال گذشته و سال آینده، پنج روز بشمار، و در سال پنجم، شش روز بشمار،
آری غیر از سال پنجم، پنج روز است. سیاری میگوید: این تفاوت سال و پنجم،
از جهت سال کبیسه است، و علمای ما محاسبه کردهاند، و آن را صحیح
یافتهاند. و محمد بن فرج در سال 238 به من نوشت: هر کس نمیتواند به این
عمل کند، این برای کسی است که سالها، و در نتیجه سال کبیسه را میشناسد،
او به خواست خدا میتواند از این راه به اولین شب رمضان پی ببرد. قال الطوسی: روی
أبوالحسن أحمد بن محمد بن الحسن، عن أبیه، عن محمد بن الحسن الصفار، عن
محمد بن عیسی، قال: حدثنی أبوعلی بن راشد قال: کتب الی أبوالحسن العسکری
علیهالسلام کتابا و أرخه یوم الثلاثاء، للیلة بقیت من شعبان، و ذلک فی سنة
اثنین و ثلاثین و مائتین، و کان یوم الأربعاء یوم شک، وصام أهل بغداد یوم
الخمیس، و أخبرونی أنهم رأوا الهلال لیلة الخمیس و لم یغب الا بعد الشفق
بزمان طویل. قال: فاعتقدت أن الصوم یوم الخمیس، و أن الشهر کان عندنا
ببغداد یوم الأربعاء. قال: فکتب الی: زادک الله توفیقا، فقد صمت بصیامنا.
قال: ثم لقیته بعد ذلک فسألته عما کتبت به الیه؟ فقال لی: أولم أکتب الیک
أنما صمت الخمیس، و لا تصم الا للرؤیة؟ [1] . روی الکلینی: عن محمد
بن یحیی، عن أحمد بن محمد، عن السیاری قال: کتب محمد بن الفرج، الی
العسکری علیهالسلام یسأله عما روی من الحساب فی الصوم عن آبائک فی عد خمسة
أیام بین أول السنة الماضیة، و السنة الثانیة التی تأتی. فکتب: صحیح، و
لکن عد فی کل أربع سنین خمسا، و فی السنة الخامسة ستا فیما بین الأولی و
الحادث، و ما سوی ذلک فانما هو خمسة خمسة. قال السیاری: و هذه من جهة
الکبیسة، قال: وقد حسبه أصحابنا فوجدوه صحیحا. قال: و کتب الیه محمد بن
الفرج فی سنة ثمان و ثلاثین و مائتین هذا الحساب لا یتهیأ لکل انسان أن
یعمل علیه، انما هذا لمن یعرف السنین، و من یعلم متی کانت السنة الکبیسة،
ثم یصح له هلال شهر رمضان أول لیلة، فاذا صح الهلال للیلته و عرف السنین صح
له ذلک ان شاء الله [2] .
پی نوشت ها: (1) تهذیب الأحکام 4: 167 ح 47، وسائل الشیعة 7: 203 ح 1. (2) الکافی 4: 81 ح 3، وسائل الشیعة 7: 205 ح 2 حمله الشیخ و غیره علی الاستحباب و أنه یصوم علی أنه من شعبان. منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 1020