نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 501
جمال و شمایل امام علی
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که دوست دارد به هیبت
اسرافیل، رتبه میکائیل، جلالت جبرئیل، سازگاری آدم، خداترسی نوح، دوستی
ابراهیم، اندوه یعقوب، جمال یوسف، مناجات موسی، صبر ایوب، زهد یحیی، سنت
یونس، پرهیز عیسی و حب و خوی محمد بنگرد، باید به علی بنگرد، باید به علی
بنگرد که نود خصلت از خصلتهای انبیا در اوست و همه را خداوند در او جمع
کرده و برای احدی غیر او جمع نکرده است. [1] . علامه شیخ عبدالرحمن
صفوری شافعی گوید: آن حضرت میان قامت بود، چشمانی سیاه و درشت و روی زیبایی
چون ماه شب چهارده و شکمی بزرگ داشت که بالای آن گنجینه علم و زیر آن جای
غذا بود، محاسن شریفش پرپشت، موی سرش کم پشت، گردنش چون تنگ سیم فام بود؛
خداوند از او و مادرش و برادرانش جعفر و عقیل و عموهایش حمزه و عباس خشنود
باد. [2] . ابن منظور گوید: در حدیث ابنعباس رحمة الله آمده که: علی،
امیرمؤمنان، به ماه تابان و شیر دمان و نهر خروشان و فصل نوبهار میماند؛
نور و پرتوش به ماه، شجاعت و دلاوریش به شیر، جود و سخایش به نهر، و خرمی و
حیائش به نوبهار مانند بود. [3] . و نیز گوید: در حدیث ابن عباس رحمة
الله آمده: من زیباتر از شرصه علی علیهالسلام ندیدم. شرصه یا شرصه ریختن
موی دو طرف پیشانی از جلو سر است.علامه محمد بن طلحه شافعی گوید: آن حضرت
سبزه و گندمگون، درشت چشم و میان قامت بود، شکمی بزرگ و محاسنی بلند و
پرپشت داشت، موی جلو سرش ریخته بود و موهای سر و صورتش سپید گشته بود، هیچ
یک از عالمان او را به خضاب کردن توصیف ننموده جز سودة بن حنظله که گفته
است: من علی را دیدم که موی صورتش رنگین بود، و غیر او چنین نقل نکرده است،
شاید آن حضرت خضاب میکرده، سپس آن را ترک کرده است. خبرگزاران گفته،
بینندگان دیده، در کتابهای نویسندگان نوشته و بر زبان گویندگان جاری است که
از صفات ویژه آن حضرت که به قامت او راست آمده «الانزع البطین» است تا
آنجا که به صورت نام خاص حضرتش درآمده است. و از جمله چیزهایی که در
معنای این دو صفت گوشها را مینوازد و برای شنونده لذیذتر از غذای مطبوع
برای گرسنه به جان آمده و امنیت برای دل هراسان است آن که: آن حضرت چون تحت
تربیت مستقیم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قرار داشت و از راه و روش
او پیروی مینمود و شبانه روز گوش به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله و
سلم بود و جامه پیروی او را به تن داشت و همه کوشش و توجه خود را در پیروی
آن حضرت به کار میبرد و خلاصه بنا به گفته «هر کسی را از رفیقش بشناس»
آیینه تمام نمای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود، خداوند او را جانی
پاکیزه بخشید که از انوار منتشر در آفاق نبوت در او تابید و با صفایی که
داشت صورت همه خویهای پسندیده و کرامتهای اخلاقی را در خود منعکس کرد، و با
داشتن نوری چنین از نزدیک شدن به کدورت کفر و ناخالصی و ستیز نفاق پاک
ماند، و بدان پاکیزگی از ظلمات شرک و آلودگیهای دروغ و افترا به کلی جدا
افتاد، و از همین رو نخستین کس از مردان بود که بیتردید به رسول خدا صلی
الله علیه و آله و سلم ایمان آورد، و عشق به شکستن بتها و مجسمهها و پاک
کردن مسجد الحرام از بتها و خدایان باطل و نمودهای شک و گمراهی در او جان
گرفت (و از همین رو او را «انزع» یعنی برکنده از شرک خواندند)... و به
جهت همراهی مداوم با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خداوند پیوسته بر
علم او میافزود تا آنجا که - به نقل ترمذی در کتاب صحیح خود- رسول خدا صلی
الله علیه و آله و سلم در حق او فرمود: من شهر علمم و علی دروازه آن است. و
آن حضرت با علم سرشار خود قضایای سخت و وقایع مشکل و احکام پیچیده را حل و
فصل مینمود. در هر علمی اثری از او به چشم میخورد و در هر حکمتی که
خداوند به او بخشیده بود به دیده همگان آمد او را بطین خواندند، زیرا بطین
به کسی میگویند که شکمی بزرگ و پر داشته باشد، و چون درون آن حضرت سرشار
از علم و حکمت بود و انواع و اقسام علم و حکمت حکم غذای او را داشت به این
اعتبار او را بطین یعنی سرشار از علم و حکمت خواندند، مانند کسی که شکمش از
غذای جسمانی پر است او را بطین گویند. آری این نام برای حضرتش بدین اعتبار است و این همان معنایی است که راویان رهبر و ره یافته به زبان قلم نویسندگان اهدا نمودهاند...
پی نوشت ها: (1)
ر.ک: ص. و نظیر آن در «روض الفائق» علامه شیخ شعیب حریفیشی، ص.291 و در
کتاب «الامام علی فی الاحادیث النبویة» تألیف علامه سید محمد ابراهیم موحد،
ص221 چنین است: «و به خوی و جسم و شرف و کمال منزلت محمد بنگرد...». [2] نزهة المجالس و منتخب النفائس:454. [3] لسان العرب.216:14 ماده «حیا».
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 501