ب: استغراق خصائص افراد: و آن عبارتست از الف و لامى كه بجايش بتوان « كل » را مجازا قرار داد نظير الف و لام در « الرجل » كه در مثال ذيل آمده:
زيد الرجل علما.
ج: تعريف ماهيت: و آن عبارتست از الف و لامى كه نه بجايش بتوان « كل » را حقيقتا قرار داد و نه مجازا مانند الف و لام در « الماء » كه در آيه ذيل آمده:
و من الماء كلّ شيئى حىّ
اقسام الف و لام زائده
الف و لامى كه زائده است بر دو قسم مىباشد:
اوّل: زائده لازمه: مانند الف و لامى كه بر سر موصولات در آمده
همچون:
الّذى و الّتى.
دوّم: زائده غير لازمه: مثل الف و لام در الحارث و الضّحّاك و
النّعمان.
با توجّه به شرحى كه داديم الف و لام در « الصدق » حرفيه بوده و از اقسام دوگانه آن يعنى « تعريف و زائده» براى تعريف
مىباشد واز اقسام دوگانه تعريف يعنى:
تعريف عهد و تعريف جنس براى تعريف جنس مىباشد و از اقسام سهگانه
تعريف جنس يعنى استغراق افراد و استغراق خصائص افراد و ماهيّت براى تعريف ماهيّت
مىباشد چنانچه الف و لام در « الايمان » و « الكذب » نيز همينطور مىباشند.