و مقصود از [اخيران فقط] كلام و متكلّم است نه مفرد، زيرا تا بحال
شنيده نشده كه بگويند كلمه بليغ و اما اينكه علّت را اين بدانيم كه بلاغت باعتبار
مطابقت با مقتضاى حال بوده و آن در مفرد تحقّق نمىيابد اشتباه است زيرا مطابقت با
مقتضاى حال تعريف بلاغت در كلام و متكلّم است.
سپس مىگويد:
مصنّف ابتداء هركدام از فصاحت و بلاغت را تقسيم نموده و سپس هريك را
جداگانه تعريف نمود و وجه آن اين است كه هريك از اقسام داراى معانى گوناگون بوده و
با هم اختلاف دارند و چون جمع معانى مختلف بدون اينكه وجه اشتراكى داشته باشند در
تعريف واحدى ممكن نيست از اينرو مصنّف ابتداء تقسيم كرده و پس از آن هر يك را
عليحدّه تعريف نموده است چنانچه ابن حاجب نيز مستثنا را ابتداء به متّصل و منقطع
تقسيم كرده سپس هريك از ايندو را جداگانه تعريف نموده است.