6- گاهى تعبير بموصول بمنظور اين استكه مسنداليه اشاره بجنس مسند و خبر
داشته باشد چنانچه در آيه (60) از سوره (غافر) چنين است:
[ انّ الّذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنّم داخرين ] ( بدرستيكه كسانيكه از
عبادت كردن من سر مىتابند بزودى در جهنّم داخلشان كرده و در آنجا باقى مىمانند).
شاهد در [ الّذين يستكبرون ] است كه اشاره دارد باينكه
خبرش از سنخ عقاب و ذلّت است و آن جمله [ سيدخلون الخ ] است.
خطاء خلخالى و كلام شارح
خلخالى بتبع از شارح مفتاح (قطب الدين شيرازى) كلمه (وجه) را در
عبارت مصنّف يعنى (الايماء الى وجه بناء الخبر) كه ما به معناى طريقه و طرز
دانستيم بعلّت تفسير نموده و گفته: موصول آوردن مسند اليه گاهى باين منظور است كه
علّت و سبب خبر را بيان كند مانند مثال مذكور.
شارح مىگويد: اين تفسير خطاء بوده و ما بطور تفصيل در شرح (مطوّل)
اين بحث را آوردهايم و حاصل گفته وى در مطوّل اينست:
فاضل علامه يعنى قطب الدّين شيرازى در شرح مفتاح كلمه (وجه) را در
عبارت:
انّ الّذين آمنوا لهم درجات النعيم مىتوان گفت علّت (لهم