دقّت مىيابيم كه فاعل واقعى آن [اللّه] است و تقدير آن [يزيدك
اللّه حسنا فى وجهه] مىباشد.
و امّا ترجمه بيت مذكور:
هرچه در نظر كردن به جمالش بيافزائى حسن و دقائق و لطائف زيبائى را
در او بيشتر مىيابى.
مقاله شيخ عبد القاهر
شيخ عبد القاهر مىگويد: لازم نيست هرمجاز عقلى داراى حقيقتى باشد چه
آنكه در بعضى از امثله مجاز حقيقتى موجود نيست همچون مثال [سرّتنى رؤيتك] و قول
ابن معذّل [يزيدك وجهه حسنا الخ] و نيز مثال [اقدمنى بلدك حق لى على فلان] زيرا
در مثال اوّل غير از سرور و در مثال دوّم غير از زياده و در مثال سوّم غير از قدوم
امر ديگرى نيست كه صلاحيّت براى فاعل واقع شدن را داشته باشد و اسناد فعل بهركدام
از اينها نيز مجاز است.
اعتراض فخر رازى
فخر رازى در مقام اعتراض بمقاله مزبور چنين مىگويد:
بديهى است هرفعلى داراى فاعلى است و مستحيلست فعلى بدون فاعل در خارج
تحقق يابد حال در عبارت و كلامى اگر مسنداليه همان فاعل حقيقى بود مثال از مجاز
بودن خارج و از امثله حقيقت محسوب مىشود و اگر چنين نباشد لازمست براى مسند مذكور
فاعل و مسنداليهى تقدير كنيم.