[منظور از صحابى]
شرح عربى جمع طاهر كصاحب و اصحاب.
شرح فارسى: يعنى اطهار جمع طاهر است همانطورى كه اصحاب جمع صاحب مىباشد.
البته زمخشرى در كشّاف آنرا جمع [طهر] بفتح طاء و كسر هاء ضبط نموده و جوهرى اساسا جمع صيغه فاعل بر وزن افعال را منكر شده است.
متن: و صحابته الاخيار:
شرح عربى جمع خير بالتشديد:
شرح فارسى: [ صحابته] در عبارت مصنف معطوفست به [آله] و كلمه [الاخيار] صفت آنست و اين كلمه جمع [خيّر] بفتح خاء و تشديد ياء است.
و در مقصود از صحابه اختلاف است:
بعضى از اهل حديث بلكه مشهور بين آنها اينستكه صحابى بهر مسلمانى گويند كه وجود مبارك پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله را ديده باشد.
بعضى ديگر گويند مجرّد رؤيت كافى نيست بلكه لازمست مدتى در خدمتش بوده باشد.
و بعضى ديگر معتقدند كه اينمقدار نيز كافى نيست بلكه بايد از حضرتش روايت هم كرده باشد.
[اصل كلمه امّا]
متن: امّا بعد:
شرح عربى هو من الظروف المبنيّة المنقطعة عن الاضافة اى بعد الحمد و الصّلوة.