2- مناط تحقق صدق آنستكه خبر با اعتقاد مخبر مطابق و كذب آنستكه بر خلاف
آن باشد .
3- ملاك صدق موافقت خبر با هردو و مناط كذب عدم مطابقت با آندو است .
مرحوم محشّى به تبع از مشهور رأى اوّل را اختيار فرموده است .
فرق صدق و حقّ
چنانچه گفته شد
صدق عبارتست از خبرى كه با واقع مطابق باشد قهرا واقع نيز با آن تطابق دارد زيرا اقتضاء
باب مفاعله همين است و بهر تقدير باعتبار اينكه خبر با واقع مطابق است بآن صدق گويند و بملاحظه اينكه واقع با آن تطابق دارد بآن حق اطلاق كنند پس در واقع بين ايندو عنوان فرقى نيست بلكه فرقشان اعتبارى و لحاظى است .
قوله : و قد يطلق
الصدق اه :
اين عبارت اشاره است باينكه براى صدق دو معنا ميباشد :
1- معناى اسمى .
2- معناى مصدرى .
امّا معناى اسمى آن همان است كه گذشت يعنى
خبريكه با واقع مطابق باشد .
و امّا معناى مصدرى آن عبارتست از نفس مطابقيّت ( بكسر باء ).
و عينا براى حقّ نيز دو معنا وجود دارد بهمين قياس با اينفرق كه معناى
اوّلش خبرى است كه واقع با آن مطابق باشد و معناى دوّم آن نيز عبارتست از نفس مطابقيّت
( بفتح باء ).
حاشيه : قوله : بالتصديق :
متعلّق بقوله « سعدوا » اى بسبب التّصديق
و الايمان بما جاء به النّبى صلّى اللّه عليه و آله و سلّم .