ترجمه : مرحوم محشّى
در ذيل كلام مصنّف يعنى « الشكل الاوّل » ميفرمايد :
از اينرو اين شكل را « اوّل » خوانند كه نتيجهاش
بديهى و ضرورى و نتيجه باقى اشكال نظرى بوده و برگشت تمامشان باين شكل است لذا اين
شكل بر تمام اشكال سابقتر و در علم مقدّمتر مىباشد .
شرح :
تفصيل و امثله اشكال اربعه
قياس اقترانى حملى از نظر كيفيّت وقوع حد وسط در مقدّمتين قياس بر چهار قسم است :
1- شكل اوّل :
آنست
كه حد وسط در صغرى محمول و در كبرى موضوع واقع شود مانند مثال معروف :
العالم متغيّر، و كلّ متغيّر حادث، فالعالم حادث .
2- شكل دوّم :
آنست
كه حد وسط در صغرى و كبرى محمول واقع شود نظير :
كلّ انسان حيوان، و لا شئ من الحجر بحيوان، فلا شئ من الانسان بحجر .
3- شكل سوّم :
آنست
كه حد وسط در صغرى و كبرى موضوع باشد مثل :
كلّ انسان حيوان، و لا شئ من الانسان بحجر، فبعض الحيوان ليس بحجر .
4- شكل چهارم : آنست كه حد وسط
در صغرى موضوع و در كبرى محمول قرار گيرد همچون :
كلّ انسان حيوان، و كلّ ضاحك انسان، فبعض الحيوان ضاحك .