حاشيه : ثمّ انّه بيّن
المصنّف احكام عكس النقيض على طريقة القدماء اذ فيه غنية لطالب الكمال و ترك ما اورده
المتأخرون اذ تفصيل القول فيه و فيما فيه لا يسعه المجال .
ترجمه و شرح : مصنّف پس از اشاره بهردو رأى احكام عكس نقيض را بر طبق رأى و عقيده قدماء بيان
مينمايد و آنچه را كه متأخرين گفتهاند ناديده
انگاشته و اعتنائى بآن نمىنمايد و سرّ آن اينستكه طالب كمال و كسيكه در صدد تحصيل
فنون و قواعد منطق است وقتى احكام عكس نقيض را بر طبق مشى قدماء بدست آورد و با آنها
آشنا شد از دانستن احكام و قواعد عكس نقيض مطابق رأى متأخرين بىنياز بوده و هيچگونه
احتياجى بآن پيدا نمىكند و از اين گذشته رأى
ايشان ( متأخرين ) از نظر مصنّف مورد انتقاد و مناقشه است لذا داعى
بر تفصيل و تشريح آن نبوده منتهى چون در
اينجا مجال بيان اشكال و ايراد نميباشد لاجرم مصنّف بهمين مقدار كه از تفصيل اين رأى
اغماض نمود و اعتنائى بآن نكرد اكتفاء كرده است .
وجه عدول متأخرين از تعريف قدماء
شارح گويد :
محقّق شريف وجه عدول متأخرين را اينطور تقرير نموده و گفته است :
عكس نقيضى كه در علوم استعمال ميشود بر طبق رأى قدماء است و معنائى را
كه متأخرين قائل شدهاند هرگز مستعمل نبوده و مورد پسند حضرات
اهل فن قرار نگرفته است ولى معذلك ايشان در اينمعنا اصرار داشته و بعقيده خودشان بتعريف
قدماء چون ايراد و اشكالى وارد است لاجرم از تعريف مزبور
عدول نمودهاند و آن اشكال بنظر ايشان اينست :