انّ المصنّف لم يتعرّض للجنس الفرد و النوع المفرد، امّا لانّ الكلام
فيما يترتّب و المفرد ليس داخلا فى سلسلة التّرتيب، و امّا لعدم تيقّن وجودهما .
ترجمه : مخفى نباشد :
كه مصنّف جنس فرد و نيز نوع مفرد را در اينمقام ذكر نكرد و متعرّض آن
نشد و جهتش ممكن است يكى از ايندو امر باشد :
1- آنكه كلام در جنس و نوعى است كه در سلسله ترتّب صعودى و نزولى قرار گيرد در حاليكه نوع يا جنس مفرد در اين سلسله داخل نيست زيرا جنس فرد آنستكه
فوق و تحتش جنسى نباشد و نوع مفرد آنستكه فوق و تحتش نوعى قرار نگرفته باشد .
2- آنكه بگوئيم چون جنس
فرد و نوع مفرد وجودشان قطعى و مسلّم نيست لذا از ذكر آنها امتناع ورزيده است .
متن : الثالث: الفصل
و هو المقول على الشّىء فى جواب اىّ شىء هو فى ذاته، فان ميّزه عن
المشاركات فى الجنس القريب فقريب او البعيد فبعيد.
ترجمه :
3- فصل
فصل عبارتست از كلّى كه در جواب « اىّ شىء
هو فى ذاته » حمل ميشود .
حال اگر فصل شئ را از مشاركاتش در جنس قريب ممتاز نمود