responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 308

مردى ظالم مى‌باشى) و مقصود ايشان از « ام انت» بل انت مى‌باشد يعنى كلمه « ام » در اين عبارت براى اضراب است.

از قسم دوّم است آيه شريفه:

ام له البنات و لكم البنون‌ ( بلكه آيا براى حقتعالى دختران و براى شما پسران مى‌باشد؟).

تقدير اين آيه: بل أله البنات و لكم البنون مى‌باشد يعنى لفظ « ام » غير از اضراب مشتمل است بر استفهام انكارى زيرا اگر آنرا براى اضراب محض بدانيم محال لازم مى‌آيد زيرا در اينصورت معنا اينستكه براى خداوند اثبات بنات كرده‌ايم.

و از قسم سوّم است كلام اهل لسان كه مى‌گويند:

انّها لابل ام شاء (بدرستيكه آنها شترانند بلكه آيا آنها گوسفندانند؟).

شاهد در « ام » است كه تقدير آن « بل أهى شاء» است يعنى غير از اضراب مشتمل است بر استفهام‌طلبى.

شرح‌

قوله: تنزيل الكتاب لا ريب فيه الخ‌ : آيه (2) از سوره سجده.

تجزيه و تركيب‌

تنزيل: مصدر از باب تفعيل، مبتدأ.

الكتاب: مضاف‌اليه.

لا: براى نفى جنس.

ريب: اسم براى « لا » و خبرش « موجود » است كه حذف شده.

فيه: جار و مجرور، متعلق به « ريب » و جمله « لا ريب فيه» حال است از « تنزيل الكتاب».

من: حرف جارّ.

ربّ: مجرور به « من » ، متعلّق به استقّر، مضاف.

نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 1  صفحه : 308
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست