نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 200
و هو مختص بالضرورة على الأصح، و شرط خبرها أن يكون جملة، و لا يجوز
إفراده، إلا إذا ذكر الاسم فيجوز الأمران. و قد اجتمعا في قوله:
38-
بأنك ربيع و غيث مريع
و
أنك هناك تكون الثّمالا
ترجمه:
قسم دوّم از اقسام «ان» حرفيّه
قسم دوّم از اقسام « ان » حرفيه آنستكه مخفّفه از مثقلّه باشد و آن بعد
از فعل يقين يا نازل منزله آن قرار مىگيرد مانند فرموده حقتعالى:
افلا يرون ان لا يرجع قولا ( آيا گوسالهپرستان نمىدانند
كه گوساله كلام و گفتارى را بسوى ايشان برنمىگرداند).
شاهد در « ان » است كه بعد از « يرون » قرار گرفته كه بمعناى يقين است لذا مخفّفه از مثقلّه مىباشد و
مانند آنچه در كلام الهى آمده:
علم ان سيكون ( دانست كه بزودى واقع ميشود).
و شاهد در « ان » است كه بعد از « علم » قرار گرفته و مخفّفه از مثقله مىباشد.
و نيز نظير آنچه در تنزيل آمده:
و حسبوا ان لا تكون (دانستند كه نمىباشد)
شاهد در « ان » است كه در قرائت آنانكه « تكون » را مرفوع خواندهاند بملاحظه وقوعش بعد از « حسب » كه بمعناى يقين است مخفّفه از مثقله مىباشد.
و همچنين مثل آنچه در قول جرير بن عطيّه خطفى آمده:
زعم الفرزدق ان سيقتل مربعا
ابشر
بطول سلامة يا مربع
يعنى: فرزدق پنداشت كه بزودى مربع را مىكشد، اى مربع بشارت بده بطول
سلامت و تندرستى خودت شاهد در « ان » است كه بعد از « زعم » آمده كه نازل منزل يقين بوده لذا
الكلام الغني،شرح فارسى بر باب اول مغنى ؛ ج1 ؛ ص201
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 200