نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 15
تجد به كنزا واسعا تنفق منه، و منهلا سائغا ترده و تصدر عنه.
ترجمه:
سبب طولانى بودن كتب ادبى از نظر مصنّف
مصنّف گويد:
مخفى نماند بسيارى از كتب علم نحو را مطالعه و بررسى نمودم و آنها را
طولانى و مفّصل ديده و سبب مطوّل بودنشان را سه امر دانستم بشرح زير:
سبب اوّل: كثرت تكرار: اين كثرت بمنظور افاده و اعطاء قوانين كلّى
نبوده تا مستحسن شمرده شود بلكه ناشى از سخن راندن در اطراف امور و مطالب جزئى
مىباشد كه حسنى بهمراه ندارند مثلا اگر ملاحظه و دقّت در آنها گردد ديده ميشود
صاحبان اين كتب درباره تركيب خاصّ و معيّنى صحبت نمودهاند و وقتى در تركيبى نظير
آن سخن گفتهاند عين همان كلام را اينجا نيز تكرار كردهاند.
مثلا در ذيل آيه شريفه: هدى للمتّقين الذين
يؤمنون بالغيب
راجع به موصول « الذين » صحبت كرده و از نظر اعراب آن سه وجه بيان
كردهاند و چون به ضمير منفصل در فرموده حقتعالى: كنت انت الرقيب عليهم
برخوردهاند دو وجه برايش ذكر كرده و در اعراب بحسب محل آن خلاف سابق
الذكر را مكرر كرده و گفتهاند:
آيا محل اين ضمير وصل اعرابش بحسب، قبل بوده يا باعتبار ما بعدش
مىباشد و يا اساسا اين ضمير محلى از اعراب ندارد.
و همچنين خلاف در موارد ذيل را مكررا بيان كردهاند.
الف: اسمى كه بعد از « اذا » واقع شده مانند: اذا السّماء النشقت
آيا رفع آن بنابر فاعليّت بوده يا مبتداء مىباشد.
ب: اسمى كه بعد از « ان » قرار گرفته همچون: و ان امرأة خافت .
آيا رفعش بخاطر فاعل بودن است پس بنابر ابتدائيت مرفوع شده.
نام کتاب : الکلام الغنی؛ شرح فارسی بر باب اول مغنی نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد جلد : 1 صفحه : 15